Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1282814
Hejsan har ett problem med min handbroms den tar inget alls och jag har testat att spänna ute vid hjulen för att sen spänna vid spaken till max men ändå så tar den inte om man drar i spaken så går den riktigt lätt enda tills runt 6-7 hacket där blir den lite trög och det konstiga är att om jag inte drar i spaken på några dar så blir den trög hela vägen upp när jag drar i den för att sen bli hur lätt som helst när jag släpper den men ändå så tar inte handbromsen något.

Så jag funderar på att kanske en handbromswire är av, kärvat fast eller är för slak för att när jag spände ute vid hjulen (vänsterbak) så kunde jag spänna till max utan att backarna tog i i skivan men det är ändå lite konstigt för att det borde väll inte spela någon roll om vajern är av eller nått sånt när man spänner vid hjulet för backarna bör ju ta i ändå när man spänner där?

Handbromsbackarna är i bra skick dem blev utbytt i januari i år.

Har även plockat av båda bromsskivorna och testat att dra i handbromsen för att kolla om backarna rör sig men det gjorde dem inte.
Sen undrar jag också om det är lätt att byta ur wiren själv antar att det är det jag behöver göra? vad behöver man tänka på? är det samma process som på en 850 eller är det krångligare på en v70 xc 1998?

Ber om ursäkt om texten är lite rörig eller svår att förstå är inte världsbäst på att skriva eller förklara :-D

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]

Nya eller gamla V60

Nu har du ju inte svarat på om du kan tä[…]