Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jkw
#1282225
Hej,
Har nyss blivit med S70 -98 som blev underkänd på besiktning...

Har en lysande ABS-lampa och har provat söka med 2 olika OBD2-läsare men får inte fram några felkoder.
Vad kan det vara för spännande?

Någon vänlig i Västerås-trakterna med läsare för just Volvo som kan tänka sig hjälpa läsa av?
av LOB
#1282265
För att läsa ABS-koder måste du ha VOl-fcr program. Icke märkesspecifik läsare kan bara läsa motorkoder (finns väl också verkstadsutrustning/ läsare till många tusen kronor som klarar alla koder).

Om lampan började lysa plötsligt och förblivit lysande så är det sannolikt ABS-sensor. Mät resistansen, skal vara ca 1000 mhm (har jag för mig!?). Om lampan har slocknat börjat lysa under körning och släcks och tänds så är det sannolikt styrenheten. Ett firma som heter recar löder om styrenheten för 7-800 kr
av Andreasace
#1282279
s70 -98 sitter på OBD1 inte OBD2, men det är dock ett OBD2 uttag.
Du behöver som sagt Vol-fcr

Volvo Dice ex fungerar inte
av Lucif3r
#1282369
Andreasace skrev:s70 -98 sitter på OBD1 inte OBD2, men det är dock ett OBD2 uttag.
Det där är ju bara fel... OBD2 är ju just kontakten/anslutningen.

Det du tänker på är ISO/CAN-BUS(mer specifikt ISO 15765), som kom långt efter OBD2 blev standardanslutning. volvo 96-98 använder KWP-2000(även kännt som ISO 14230) som bas(vilket officiellt ingår i "OBD2"), med en hög modifieringar av volvo. Det är ett väldigt fritt system med mycket utrymme för modell-specifika egenheter om tillverkaren så önskar - vilket volvo gjorde.

Motronic4.4 går t om sparka igång I halv-fungerande ISO-15765 protokoll, om man nöjer sig med råa HEX-koder som svar.
av MickeM
#1282640
Lucif3r skrev: tor 22 nov 2018, 18:37
Andreasace skrev:s70 -98 sitter på OBD1 inte OBD2, men det är dock ett OBD2 uttag.
Det där är ju bara fel... OBD2 är ju just kontakten/anslutningen.

Det du tänker på är ISO/CAN-BUS(mer specifikt ISO 15765), som kom långt efter OBD2 blev standardanslutning. volvo 96-98 använder KWP-2000(även kännt som ISO 14230) som bas(vilket officiellt ingår i "OBD2"), med en hög modifieringar av volvo. Det är ett väldigt fritt system med mycket utrymme för modell-specifika egenheter om tillverkaren så önskar - vilket volvo gjorde.

Motronic4.4 går t om sparka igång I halv-fungerande ISO-15765 protokoll, om man nöjer sig med råa HEX-koder som svar.
"Lucif3r" har 100% rätt.

Jag bara understryker att fortfarande endast handlar om felkoder för motorstyrdonet.
ABS, Airbag, Osv fungerar inte på någon bil med en generisk billig OBD2scanner.
Då måste utrustningen vara märkesanpassad.
En 1998 är det som sagt Vol-fcr inkl datorn och kabel som krävs.

Nu handlade tråden om ABS, men annat kan gälla för motorn.
VOL-fcr funkar också för motorn, om det inte är en 2,0 eller 2,5 144hk.
Då är det Fenix-system blinkande diod som gäller.

En Delphi OBD utrustning, tror jag klarar även Fenix med flash-koder. (Blink)

Biltemas Volvoscanner tar bara V70N S60, S80, S40N och XC90. (2001-2007)
Inte testat S/V40 I Fas2. Fas1 är nog att glömma.
S/V70 I funkar inte. Bara i generiskt läge, och då bara motorn.
av Jkw
#1283623
Tacksam för svar!

Har tid hos Mekonomen idag för att pröva om de kan läsa ut koder. Han jag pratade med nämnde något om Blink-koder, och sa att jag eventuellt har "båda sorterna på den bilen".
Återkommer när jag varit där. Nu är det ju en 2,5 (2,4) 144hk jag har... Det är alltså flera olika system på samma bil?
av Lucif3r
#1283633
Ja, det finns totalt 5 olika styrsystem på S/V/C70. 97-98 så finns motronic4.4(GLT/Turbo) och Fenix5.2("SE"/144hk). 99-00 finns Denso och ME7. Och sen finns diesel-systemet också, men det har jag noll koll på, vet inte ens om diesel fick nytt system ~99 som bensinarna :p.

Fenix som du har är ett gammalt system från -94, där det då inte fanns ett OBDII uttag, utan satt en blink-dosa under huven istället. Denn blink-metod lever vidare även i OBDII-uttaget och kan enkelt kommas åt med 3 kablar, en LED(+motstånd) och en tryckknapp. Motronic4.4 har "fullt" OBDII-interface, där funkar inga blinkdioder eller liknande.

MEN, det gäller då alltså bara motorstyrningen. Kringutrustning såsom ECC, SRS, DIM och ABS måste läsas ut med rätt programvara via OBDII-uttaget. Där är det ingen skillnad mellan någon modell 96-98.
Volvo använde ett udda protokoll för dessa saker, något universalsläsare inte förstår sig på. Därför krävs specifik mjukvara/hårdvara för just desa modeller.
För oss dödliga är det vol-fcr programvara och en KKL409.1 kabel kopplat till en laptop som gäller, kostar ett par hundra om man har en laptop redan.
För vekrstäder är det ofta värre, speciellt ikke-volvo-verkstäder. Universalsläsare fungerar som sagt inte, och 'rätt' läsare kostar väääldigt mycket. Den 'rätta' läsaren, VCP-2000, togs ur bruk för sisådär 15år sedan. Det är så illa att t om vissa volvo-verstäder kan ha problem att läsa ut koderna ur dessa modeller - speciellt Fenix5.2 eftersom det är så väldigt udda.

99-00 kör med CAN-BUS, vilket många - inte alla dock - universalsläsare kan förstå sig på. MEN, fortfarande inte ABS etc. Där är det vida + DiCE som gäller. Den kombinationen används fortfarande dock, så det är betydligt mer troligt att verkstäder har den utrustningen.

Lite 'onödigt vetande' kanske, men men... :p
Motornummer fråga

Tackar så mycket för svaret. :-D D&ar[…]

Obd2

Det finns ingen billig handhållen OBD scann[…]

Motorstopp i en automat?

Hej! Jag undrar om det är någon p&ari[…]

Har tyvärr inte kvar fakturan så kan in[…]