Sida 1 av 1

850 -92 stannar några sekunder men startar plötsligt

Postat: tor 08 feb 2007, 08:51
av LasseLucifer
Hej alla kunniga. Jag har problem med min 850 som under körning plötsligt lägger av några sekunder men om man rullar vidare med växeln i startar den och går sen perfekt tills det hela händer igen efter ca en vecka. Det verkar som om stoppintervallet blir lite längre för varje gång. I går startade inte bilen efter att ha stått i ett par timmar. Jag lyssnade och bensinpumpen gick så soppan kommer fram. Tog bort tändkabeln från spolen och la nära jord men ingen gnista kom när jag drog runt startmotorn. Mao tändningsfel. Rev isär kablagekopplingar och provade men ingen tändning. Så tog jag kabeln till serviceboxen och satte i den medan tändningen var på och tryckte på knappen så dioden lös samt flyttade kabeln till alla uttagen. Sen när jag gick in startade skrället utan knot. Var det jag som återställde något eller var det så att jag dragit runt startmotorn ex antal varv som gjorde att det var dags att gå igen? Det verkar vara någon slags datorfel med jämna intervall som dras ut varje gång. Hur kan jag läsa av felkoderna som det ska gå ur serviceboxen? Är den nollad nu så det inte går kanske? I dag gick bilen som vanligt igen.
Tack på förhand

Lasse Lucifer

Postat: tor 08 feb 2007, 10:00
av Kena
Ett tips till alla som har bil med några år på nacken, köp en felkodsavläsare. Har man inte tummen mitt i handen och är någorlunda händig har du sparat in den innan du beställt tid på verkstaden. Finns bla. en firma som heter http://www.bilelektronik.net. Har inte testat den men bara som tips.

Vidare till ditt fel, felet låter som pumpen. Grejjen är att kolen är nednötta så de inte når ned till rotorn , man knacka på den för fel koll , inte så lätt när den är i tanken. Om det skulle vara tändningen finns det många möjliga fel, tändningslåset tex., kablage, oftast brukar den vara heldöd om det är nått med tändningen. Men när Murphy är framme så är han, det är han som styr världen :wink:
Kan förresten vara reläet till pumpen åxå, går enligt min erfarenhet att sprätta isär och löda om anslutningarna kretskort-stift som brukar vara felet.

Postat: tor 08 feb 2007, 21:57
av Sparkz
Felkodsläsare? Det är ju en 92:a. Alla människor är utrustade med felkodsläsare för 850 upp till 95. Nästan alla iaf, man behöver ha ett finger och ett öga. Läs den klistrade felkodstråden.

Jag misstänker 314 i A6, kamaxelgivaren.

Postat: fre 09 feb 2007, 09:39
av Kena
Hoppsan ber om ursäkt, tekniken har gått bakåt där med. :lol:

Postat: fre 09 feb 2007, 11:36
av Rille59

Postat: sön 11 feb 2007, 19:08
av LasseLucifer
Tack för alla svar och idéer. Jag har just hittat felkodsboxen och läst av en kod som är just 314 kamaxelgivare. Nu går bilen bra sen några dar tillbaka men det är lite olustigt att den plötsligt kan stanna. Konstigt att det sker med sådan veckoartad precision. Bara några sekunder och sen funkar det igen...ja förutom när den inte startade häromdan då...Men kan det bli smuts på avläsaren typ en droppe olja som hindrar signalen och som sen rinner av så det går ett tag igen? Borde inte givaren lägga av och sen är den död? Jag tror nog också att det är givaren för jag kollade gnistan från spolen och det var noll samt att pumpen är bytt förra vintern. Samma sak då att den tvärdog men då startade den inte något mer. Ny pump insattes ifrån en fransk bil och med lite ombyggnad gick det också. Den var nästan ny och nu hörde jag pumpen surra när bilen inte startade så det är inte det felet men tack ändå. Förra vintern var det däremot som sagt helt rätt...Men kamaxelgivaren ska nog bytas eller tas isär och rengöras som start. Den är lokaliserad på toppen men ej borttagen. Frågan är om någon har en bild på den innuti ty när jag bänder bort plastlocket så sitter där ytterligare en plåt som täcker givaren så jag ser inte om där är ett lager smuts på den. Ligger den emot något roterande hjul och får impulser eller? Kanske olja pyser ut via någon packbox på kammen och ställer till det? Tacksam för lite bilder innan jag plockar isär den. Verkligt bra forum det här med hyggligt och kunnigt volvofolk.
Släckte även servicelampan igår med hjälp av Klisters tips. Tack!

Lasse