Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1279777
Hej! Vänder mig hit för att försöka lista ut vad som kan vara felet med min s70 144 hk 1998

För att ta det från början, när jag köpte bilen visste jag att den hade dött någon gång under färd men var bara att starta så gick den igen.

Men efter ett tag så starta den inte alls och jag lät bilen stå i 8 månader. Nu för någon månad sedan tog jag tag i det, bilen var stendöd.
Skruvade av fördelarlock och rotor och det såg förjävligt ut, köpte nytt och bytte och vips så startade bilen hur lätt som helst och jag trodde problemet var löst.

Efter någon dag när jag körde så dog motorn under färd, började hacka och sedan dog helt.
Försökte starta men startmotorn gick bra men helt omöjlig att starta inte ens nära att hosta igång.
Efter 5 min försökte jag starta den igen och då gick den igång hur lätt som helst igen och jag körde hem.
Väl hemma dog den på parkeringen och gick inte att starta igen.

Dagen efter startar den som vanligt och den fortsätter bete sig på samma sett ibland kan jag köra längre sträckor utan problem.

Hade bilen igång under jobbet igår för att gå och kolla till den och den hade dött vid ett flertal tillfällen men startade lätt när jag drog igång den igen förutom en gång, jag ryckte kablen från tändspole till fördelarn och försökte starta och de slog ingen gnista först, efter några sekunder slog de gnista och jag satte tillbaks kabeln och bilen startade så jag trodde det var tändkabeln eller tändspolen.

Idag bytte jag kabel och spole men problemet är fortfarande kvar.

Någon som har en aning om vad det kan vara mer med tändningen ?
Vevaxelgivare är också bytt
Tack för hjälp ! :)
#1279895
Haft igång bilen idag och kört lite sträckor, bilen har dött några gånger på tomgång när jag inte har övervakat den men startat varje gång.
Tills precis då var den omöjlig igen, drog av kabel mellan tändningspole och fördelare och det slog alltså ingen gnista. Efter 10 sekunder började gnista slå, kopplade in tändkabel igen och bilen startade!
Vad kan det vara som gör att jag inte får gnista ? Har alltså på en ny tändkabel och tändspole men problemet är detsamma.

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]