Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredrik86
#1279025
Hej!
Har en gammal trotjänare som trots sin ålder inte rullat 15k mil än. Going strong och startar i alla väder.
Men.
Jag har ett märkligt problem med centrallåset som jag inte blir klok på hur mycket jag än googlar och läser på forumet.
Det är inga problem att låsa den, både på förar och passagerarsidan så låser den alla dörrar och bakluckan.

Men efter en obestämd tid låser den upp sig, då låser alla dörrar och bakluckan upp sig. Som ni kan förstå så tog det en stund att förstå att det inte var en extremt tidigt demens . Ibland låser den upp sig efter bara några sekunder, ibland minuter, ibland timmar, ibland inte alls. Men det gör det väldigt spännande att låsa bilen på mer allmän plats än hemma och jobbet.

Någon som har hört talas om något liknande eller har en bra tanke om vad det kan vara som spökar?

mvh Fredrik
av Electric850rt
#1279460
Har du båda larm dosorna? Larm och central lås styrningen på dessa är mycket gammla och koderna knäckta många gånger om har ofta råkat ut för att min bil ståt olåst på köpcenter parkering :-(

Kan vara nån granne till dig med förflutet som biltjuv ;-) som spelar dig ett sprat :-(

Synca om centallpset till dosan / dosorna med tändnings nyckeln, larmet har ingen dokumenterad övre gräns hur många dosor den ska vara synkad till, borde finnas här på forumet hur ditt larm nollställer syncken anars snacka med din Volvo verkstad mvh W
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1279481
Tvivlar starkt på tjuv-kods-teorin. Aldrig hört talas om någon som fått sin bil upplåst via "knäckta koder". Det är otroligt långsökt. Då är det betydligt mer troligt att någon specifikt har kopierat dina signaler från just din specifika kontroll. Men även det är väldigt långsökt.
----------------------------
Har du larm, bara fjärrlås, eller ingen dera(låser med nyckeln)? Jag misstänker det sistnämnda då du nämnde att det går att låsa både på höger och vänster dörr. Isf är tjuv-fjärrkods-teorin helt utensluten.
Oftast är det en microbrytare i någon av låskistorna som bråkar, eller glappt i något kablage.
av Fredrik86
#1279703
Hej folket
Mycket riktigt den gamla modellen med nyckel. Bor på en gård och närmsta granne är en bra bit bort så tror inte på tjuvteorin där heller... Microbrytare kan ju vara en bov i alla draman, men visst måste det då vara i förar eller passagerardörren? De bak borde inte trigga hela centrallåset att låsa upp tänker jag. Är jag fel ute?

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]