Sida 1 av 2
Byta länkarmar
Postat: ons 07 feb 2007, 09:44
av roggepogge
Är det ok att använda biltemas länkarmar o styrled till en som kör lite....
var på bes, o nytt drag var ok. o bytt skvivor o belägg o ett bromsok
o allt de blev bra..O HUR´´jag kunfe missat framvagnen så .jaja..
Roger
Postat: ons 07 feb 2007, 10:30
av ketto
ja använder Biltemas länkarmar och dom funkar bra! Styrlederna har ja inget att säga om tyvärr.... Men kostnaden halveras jämfört me Volvos priser
Postat: ons 07 feb 2007, 13:25
av roggepogge
tack ..jo jag har varit o handlat men fick ta styrleder på Mekonomen 266:-
st. men de får gå..länkarmar e de svårt o byta ??
Roger 61 år o se lite illa!
Postat: ons 07 feb 2007, 19:57
av Sparkz
Det som kan vara svårt är att få loss spindelleden från spindeln, både skruven och tappen kan rosta fast rätt bra. En stabil handslägga löser det mesta

Annars är det inga större problem.
Gummibussningar ska alltid dras åt i normalläge, alltså som när bilen står på hjulen. Sätt domkraften under spindelleden och lyft tills bilen lättar från pallbocken när du drar åt så är du nästan rätt iaf...
Postat: tor 08 feb 2007, 11:37
av roggepogge
Jo men de gick ju bra ..köpte en liten avdragre på biltema til styrleden som satt som berget ,,trots slägga..men nu e de klart om bes på månd.
Roger
Postat: tor 08 feb 2007, 13:10
av Kena
Även man kör lite så är det ff. kr/mil som räknas. Är grejjorna till halva priset och håller hälften så länge som orginal blir det ändå dyrare i slutändan. Man måste räkna dit verkstadskostnad och ombesiktningar åxå för inte tala om alla svordomar
Postat: tor 08 feb 2007, 19:13
av mrEasywin
Kena skrev:Även man kör lite så är det ff. kr/mil som räknas. Är grejjorna till halva priset och håller hälften så länge som orginal blir det ändå dyrare i slutändan. Man måste räkna dit verkstadskostnad och ombesiktningar åxå för inte tala om alla svordomar
Håller fullständigt med. Sedan så är väl volvos originaldelar generellt sett inte så mycket dyrare, särkilt inte om dom finns som niceprice.
Postat: tor 08 feb 2007, 19:17
av mrEasywin
Sparkz skrev:Det som kan vara svårt är att få loss spindelleden från spindeln, både skruven och tappen kan rosta fast rätt bra. En stabil handslägga löser det mesta 
Annars är det inga större problem.
Gummibussningar ska alltid dras åt i normalläge, alltså som när bilen står på hjulen. Sätt domkraften under spindelleden och lyft tills bilen lättar från pallbocken när du drar åt så är du nästan rätt iaf...
Personligen tycker jag att värme fungerar bättre än slägga...mindre risk för oförutsedda utgifter ;)
byta länkarmar
Postat: tor 08 feb 2007, 19:24
av roggepogge
men snälla pöjkar! Man står inte på OK GDS med blåslampa !!
Visserligen e man blöt hela tiden när gubbarna står med högtrycket överallt
O Biltema o Mekon. har inte så dåliga grejer, men kan vi disk, länge ..
Roger...som nu e nöjd tills Bimmern kommer
Re: byta länkarmar
Postat: tor 08 feb 2007, 19:52
av mrEasywin
roggepogge skrev:men snälla pöjkar! Man står inte på OK GDS med blåslampa !!
Visserligen e man blöt hela tiden när gubbarna står med högtrycket överallt
O Biltema o Mekon. har inte så dåliga grejer, men kan vi disk, länge ..
Roger...som nu e nöjd tills Bimmern kommer
Jajo, att stå i korselden av vattensprut i en GDS för över hundra spänn i timmen är ju precis det man vill när man ska skruva. Har man dessutom en oljeavskiljare att tappa grejer i under sig är ju lyckan gjord. Att få med sig en minitub gasol med brännare på framstår som ett mindre problem i sammanhanget.