Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MVS
#1277636
Hej.

Fick anmärkning på en glappande spindelled och har nu bytt länkarm + krängningshämmare fram på båda sidor.

När jag nu kör bilen så vill den svänga av sig själv till ändläge om jag ska in på en parkering eller svänga i en snäv korsning. Jag vet att den har gjort så även för några år sedan men inte så mycket som nu. Det räcker att man vrider ungefär ett varv på ratten så får man börja hålla emot när man kör med bilen framåt.

Hur kan det ha blivit så här? Inte ska man väl behöva justera hjulinställningen vid byte av krängningshämmare och länkarm? Vad kan vara orsaken?

Volvo V70 -98 2,0 32000mil. Däck 185/65-15 (har suttit på bilen några år).
#1277655
Hmmm, undrar om du inte har länkarmstypen som "kan" monteras på fel sida.
Dvs med med genomgående skruv i färdriktningen på både främre och bakre länkarmsbussning.

Sitter dom på fel sida blir den nog helskum i Castervinkeln.
Som att cykla med styret åt fel håll, liksom. ...

Har du styrstoppen på framsidan eller baksidan av länkarmen?
Dom ska vara framåt.

Även om dom sitter rätt, så ska man iaf kolla framvagnsinställning efter byte.
Men att dra så åt sidan, indikerar på fel caster.

Eller har du kompletta hjul från en 740/940 med alldeles för liten ET?
Skulle också kunna ge sådant symptom.
#1277670
Hej. Tack för svar.

Stämmer att det är genomgående i färdriktningen på både främre och bakre bussning: https://www.atp-autoteile.de/de/product ... -7256/t-23

Jag gick ut och dubbelkollade, men jag har styrstoppen framåt.

Fälgarna är originalplåtfälgarna bilen stod på när föräldrarna köpte den vintern 99-00.

Fel caster låter troligt. Kan det vara länkarmarna som inte är helt identiska med biltemalänkarmarna som suttit tidigare på bilen och som orsakar att castervinkeln blivit förändrad?

Hur gör man för att justera castervinkeln?
Bilagor
Länkarm.jpg
Länkarm.jpg (133.64 KiB) Visad 983 gånger
#1277738
Caster är inte justerbart.
Camber kan påverkas ytterst lite i hålen för skruvarna man delar fjäderbenet.
Egentligen bara toe som är påverkbart fram.

Min tanke var, att om länkarmen satt på fel sida, skulle spindelleden hamna fel i färdriktningen, och Caster förändras dramatiskt.

Men visst är det styrstopp framåt på gamla modellen också? (Om jag minns fel, men är ganska säker)
Isf har du en arm på styrspindeln som möter styrstoppen.
Sitter armen på baksidan, är det fel.....
#1277881
Tycker man ser armen som går emot styrstoppen till höger i bilden så det sitter nog på rätt ställe. Är det samma åt båda hållen eller är det mest åt ett håll den vill svänga själva?
#1277903
Det spelar ingen roll om man vrider åt vänster eller höger. Efter ett varv får man börja hålla emot för att den inte ska fortsätta till ändläge när man kör bilen framåt.

Jag kollade när jag bytte så att plastklossen hamnade i samma riktning som på den jag bytte ut. Det bör inte vara fel. Stämmer även med skruvats bilder att stoppet ska vara framåt (även om bilderna är lite avigt roterade):
Höger: https://www.skruvat.se/Lankarm-P184249. ... gL_s_D_BwE
Vänster: https://www.skruvat.se/Lankarm-P184248. ... gKMLvD_BwE
Och med en bild på vänster sida av en 850 jag hittade på nätet (bifogat).

Kikade runt på nätet igår. Hittade bl.a. någon PDF från Volvo om inställningsmöjligheterna och det är som du säger Micke att castern finns inget för, camber finns en liten möjlighet "tack vare" glapp i skruvhålen.

Jag får ta och kontrollmäta om toe verkar korrekt. Om längden på dom nya länkarmarna inte är helt identiska med dom tidigare blir toe ändrat. Ser det OK får jag ta en ombesiktning och hoppas att dom inte gör någon provkörning med större rattutslag. Som jag skrev i mitt första inlägg så har bilen gjort så här tidigare. Jag vill dock minnas att det då har varit när man är precis vid ändläget. Nu är det väl dryga 200 grader kvar tills ratten når ändläget.
Bilagor
bild.png
bild.png (322.65 KiB) Visad 906 gånger
#1278652
Hej igen.

Var ute och mätte avståndet mellan framhjulen igår. Skiljde ca 2,5 cm mellan framkant och bakkant av hjulen. Konstigt att jag inte hade några problem med skakande ratt eller dylikt. Eftersom jag bytt båda sidorna stog ratten fortfarande rakt och jag trodde inte man skulle behöva justera efter byte av länkarmarna, men där hade jag tydligen väldigt fel.

Nu har jag skruvat in styrlederna ca 2,5 varv per sida och fått den neutral eller något lite toe out. Ratten vill nu alltid återgå till "rakt fram läge" oavsett hur mycket jag vridit på ratten.

Är så glad att det löste sig. Nu har jag bokat en ombesiktningstid i morgon!
#1278683
Du bör också göra en framvagnsinställning för att inte riskera att bilen börjar "käka" däck, en inställning kostar mindre än nya framdäck i förtid.

Mike

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]