Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rikivest
#1276864
Hejsan! Har en volvo 855 -96 T5 som lilla kugghjulet i mätartavlan är sönder på. Bilen har rullat 422000km och hade en 95 855 förr som fick samma problem så jag böt till v70 mätartavla som funkade finfint och hittade en tavla med lite mer Km än den jag hade så allt var bra, då jag sålde bilen sålde jag den med orig mätartavla. Nu då kugghjulet gick sönder på min bruksbil så tänkte jag lägga den i bilen för att anser att den är snyggare. Problemet är att min nutida 855 har rullat 422000km och v70 tavlan står på 340000km. Går det på nått sätt att korrigera tavlan såden matchar min bils mätartavla? Har ändast hört att det är omöilit på dessa? (svc 70 mk1 tavlor) Nån som vet? :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1276886
Nej, det går inte justera mätarställningen. Det går endast att justera mätarställningen mellan 0 och typ 200mil, därefter är det omöjligt.
Det enda sätt som finns för att få mätaren att visa mer är att lägga huset på bänk och simulera hastighetssignalen med t ex en arduino. Men det kommer ju ta evigheter.

Skriv upp den nuvarande mätarställning samt mätarställningen på V70-huset så har du ju själv koll på den faktiska mätarställningen, och kan visa upp det vid ev. försäljning. Ett tips är ju att lägga lappen i bilen så vet du vart du har den :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1276899
Ja, plus att dom bryr sig inte. Däremot kan försäkringsbolaget bli lite fundersamma, men tvivlar på att dom bryr sig speciellt mycket heller på en så gammal bil.
Jag själv har ju bytt ut hela mätardisplayen till en egen som styrs via en arduino, och besiktningen har aldrig sagt ett ord :p

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]