Sida 1 av 1

ABS/antispinn problem efter byte av drivknut - Volvo V70 -00

Postat: sön 07 okt 2018, 16:30
av Nikke99
Hejsan!

Har fått problem med ABS/antispinnsystemet efter att jag bytte yttre drivknut på vänster sida. Hade inga problem med detta innan.

Bytet gick smärtfritt och allt flöt på bra, till jag provkörde den.
ABS eller antispinnsystemet går igång så fort jag svänger vänster, och 9av10 gånger också när jag trycker lite lätt på bromsen oavsett om jag kör rakt fram eller svänger.
Påverkar inte körningen men det låter fruktansvärt mycket emellanåt, låter ungefär som när ett slitet kugghjul kuggar över, typ.
Problemet försvinner om jag kopplar ur strömmen till ABS styrenheten, så det är något fel i det systemet.

Inga felkoder, inga varningslampor som lyser.
Har mätvärden från alla fyra hjulen när jag kör live data, dock bryts kontakten med datorn så fort ljudet kommer. Så det är svårt att läsa ut om det är samma värden från alla hjul. Men det jag sett så stämmer de någorlunda överens med varandra.
Drivknuten på höger sida ser hel och fin ut. Mycket tydliga kuggar på abskransen. Även rengjort den så gått det går med roterande stålborste.
Har kontrollerat att det är lika många kuggar på nya och gamla drivknuten, det är 48st på båda.
Syns inga skador på givarna.


Någon som varit med om liknande problem?

Bilen det gäller är en Volvo V70 Classic Årsmodell 00, 170Hk.

Re: ABS/antispinn problem efter byte av drivknut - Volvo V70 -00

Postat: sön 07 okt 2018, 17:54
av Cotag
Sitter ABS-kransen fast på drivknuten? I ungdomen så bytade jag drivknut på en Mazda där drivknuten helt enkelt var några hundradelar/tiondel mindre än original. Detta gjorde att kransen fritt kunde rotera på knuten vid inbromsning/brunnslock mm, med samma följdfel som du nämner.
Jag skriver bara detta som tips, har aldrig bytt knutar på en V70 och vet därför inte riktigt hur knut/krans sitter ihop.

Re: ABS/antispinn problem efter byte av drivknut - Volvo V70 -00

Postat: mån 08 okt 2018, 00:07
av LOB
Har hört att många får problem efter att de har lossnat på abs-kontaktsycket som sitter på hjulnavet. En del rekommenderar att man inte tar av kontakten vid byte av stötdämparbe/drivaxel etc. Försök att rengöra kontaktstycket med elektronikrengöring isopropanol (alkohol) .