Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1271153
Hejsan,

Jag har två blygsamma frågor gällande däck och dimensioner. Det är nämligen så att jag har en V70 (-00, 2.4, 103) och grubblar på däck. Nu har jag originalfälgar med 205/50r16 men utbudet på däck är begränsat och tänkte därför byta till 205/55r16 men känner mig orolig för att det ska uppstå något slags problem i bytet. Jag planerar att köpa allround-däck, då jag mest kör bilen i södra Europa på vintern, och i Sverige på sommaren.

Nu till de två frågorna.

1. Tror ni de marginellt större däcken (205/55r16) riskerar att ta i någonstans?

2. Går det att ha snökedjor på originalfälgarna med 205/55r16?

Väldigt tacksam för svar,
Apan Oskar
#1271156
Jag hade 205/55 16 som vinterdäck på min V70R -98 och det var inga problem. Valde 55 profil för bättre komfort på vintern. 215/45 17 på sommardäcken och det var perfekt.
Snökedjor vet ja inte.... jag hade dubbdäck ;-)
Men kom ihåg att dubbfria vinterdäck blir rejält mjuka på sommaren även i Sverige. Utbudet av fälgar och däck till V70 är enormt så kör på sommardäck på sommaren!
#1271160
Perra83 skrev: tis 25 sep 2018, 17:34 Jag hade 205/55 16 som vinterdäck på min V70R -98 och det var inga problem. Valde 55 profil för bättre komfort på vintern. 215/45 17 på sommardäcken och det var perfekt.
Snökedjor vet ja inte.... jag hade dubbdäck ;-)
Men kom ihåg att dubbfria vinterdäck blir rejält mjuka på sommaren även i Sverige. Utbudet av fälgar och däck till V70 är enormt så kör på sommardäck på sommaren!
Håller med. Jag ser inga problem med dimensionen men allrounddäck är dumsnålt i en så billig dimension. Efficientgrip Performance t ex är väldigt prisvärt i 205/55-16.
#1271164
Tack, både Perra83 och SBergdahl, för era svar. Intressant nog så har jag i nuläget Efficientgrip Performance. Men då det inte är särskilt praktiskt att fylla bagageutrymmet med en extra uppsättning däck, och byta däck vid varannan tullstation, så tvingas jag av rent juridiska och säsongsmässiga skäl att överväga allround-däck. När jag sammanväger era svar, och den information som finns tillgänglig, så låter det onekligen som att 205/55r16 är ett möjligt val. Den som vill ha en uppsättning aluminiumfälgar med Efficientgrip är välkomna till Spanien. :party:
#1271165
Apanoskar skrev: tis 25 sep 2018, 18:14 Tack, både Perra83 och SBergdahl, för era svar. Intressant nog så har jag i nuläget Efficientgrip Performance. Men då det inte är särskilt praktiskt att fylla bagageutrymmet med en extra uppsättning däck, och byta däck vid varannan tullstation, så tvingas jag av rent juridiska och säsongsmässiga skäl att överväga allround-däck. När jag sammanväger era svar, och den information som finns tillgänglig, så låter det onekligen som att 205/55r16 är ett möjligt val. Den som vill ha en uppsättning aluminiumfälgar med Efficientgrip är välkomna till Spanien. :party:
Kör allrounddäcken på vintern I Sydeuropa och sommardäcken hemma? Det var ju så du skrev att ditt körmönster såg ut ändå, typ ;-)

Skökedjor lär också funka med hänsyn till dimensionen för övrigt.
#1271167
SBergdahl skrev:Kör allrounddäcken på vintern I Sydeuropa och sommardäcken hemma? Det var ju så du skrev att ditt körmönster såg ut ändå, typ

Skökedjor lär också funka med hänsyn till dimensionen för övrigt.
Snökedjefrågan låter bra. Angående sommardäck i Sverige så blir det en aningen bakvänt då det oftast är varmare i södra Europa på höst/vinter än det vanligen (undantaget senaste sommaren) är i Sverige på sommaren. Antar att jag kan ha sommardäcken redo på svenska gränsen för att känna mig särskilt svenskt ansvarsfull.

Förresten. Vad skulle ni säga skillnaden i komfort är mellan 205/50(55) för r15 (stål) och r16 (alu)? :-/
#1271241
Kör 55 på vinterdäcken(odubbat) och 50 på sommardäcken. Komfortmässigt, visserligen lite orättvist jämnfört med tanke på klimatskillnader, är det ingen skillnad, däremot bullrar vinterdäcken lite mer.
Typ av däck är viktigare än profilen. Billiga "skitdäck" kommer så gott som alltid upplevas sämre än erkänt bra däck i samma dimension.

För att direkt svara på dina 2 frågor:
1. Nej. Inte ens med "normal"(typ 60/40) sänkning, man lär nog ner på genomslagsgummina och lite till innan 205/55R16 skulle ta i.
2. Aldrig provat, sett eller hört talas om någon som provat, men vi pratar om 5mm differans i diameter, dvs 2.5mm i radie. Inte direkt stor skilnad :p

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]