Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1273186
Jag hade samma problem på mig 850 från 96.
Felet var i säkringsboxen där finns fyra skarvar till ABS givarna fram. Man får plocka av alla relä och lyfta upp säkrings boxen. Där kommer dom svarta kablarna från hjulen och är skarvade med vänliga kablar. Klipp av skarvarna och sätt dit nya. Mycket vanligt på 96 och 97 årsmodell. Innan man gör detta är det lämpligt att kontrollera givarna fram.
#1273222
Är det inte en utav dem som kan har glapp i tändningslåset ochså? Vrid nycklen sakta lite tillbacka utan att stänga av bilen, när felet är framme. Försvinner felet med detta och komma tillbacka när du vrider lite till, så är der kontaktplattan i låset. Felet brukar visa sig oftast ochså i fel på beljusningen, när den är framme.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

#1273271
Lucif3r skrev: lör 06 okt 2018, 23:03
LundgrenR skrev:Mycket vanligt på 96 och 97 årsmodell.

Aldrig hört talas om.
Detta var något som Volvo gick ut med som information till alla verkstäder. Jag jobbade förut mycket med Volvo 850 och lagade många bilar med detta problem. Där var många bilar som fick styenheten utbytt i onödan och man fick fortsätta att felsöka. Då var det glapp i skarvarna. Viktigt är att man först mäter givarna fram. Signaler till hastighet mätning ligger på givarna fram. Är det ok kontrollera man skarvarna sedan kan det vara problem med glapp i löddningar i styenheten. Problemet med glapp i skarvarna var vanligast på årsmodell 96. Grundproblemet är att när man tillverkade kabestammen så har den svarta kabeln från hjulet ett extra plastskydd över koppar trådarna som man missade att rensa bort helt. Då fick man sämre kontakt.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]