Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Settsaa
#1269528
Det gäller en V70 från 98. Jag har fått loss alla hjulbultar utom ett på varje hjul. Dom satt ordentligt men kom loss med hjälp av ett järnrör som förlängd arm. Dom som är kvar ser annorlunda ut. Nån sorts låsmutter, men jag hittar inte just såna när jag googlar. Jag har provat att banka på en 12-kantshylsa, men den glider ur när jag börjar ta i med järnröret.
Ska prova igen idag.

Jag har inte tillgång till svets, så där faller den lösningen bort.
Jag har provat att hamra med ett dorn, men det sitter för långt in, så jag kommer inte åt från sidan.

Låsmuttern ser inte alls märkvärdig ut och jag tycker att det borde finnas nån hylsa som passar på den, men jag vet
inte vart man får tag på en sån. Jag bifogar bild.

https://ibb.co/dZbMGe
av MickeM
#1269537
Leta igenom bilen, så du inte har nyckeldelen till låsskruvarna någonstans.
Jag kan nästan sätta en portion pölsa på att den ligger i bilen någonstans.
Helidiotiskt att ha den hemma, om man får punka tex....

Hittar du den, eller ska prova annan lösning, så dra åt de övriga skruvarna först.
Så ingen onödig kraft ligger på låsskruvarna.
#1269556
När jag fick detta problemet för ett par år sedan, så blev lösningen en Mekonomen - verkstad, där de hade nån form av konisk hylsa de slog på. Tog väl 10 min för de tre bultarna jag inte fick loss. De ville då ha en bullkrans-hundring under disk för besväret. :-)

Mina bultar då, var lite för hårt dragna, och hylsan till låsbultarna var så sliten att den inte greppade ordentligt.
av Rådlös
#1269565
Även Volvoverkstaden har utrustning för att "låsa upp" sådana skruvar eller muttrar som har "gått i baklås". Någon däckverkstad hade troligen använt en mutterdragare till min nyckel? :mad: Nyckelhylsan var förstörd så jag fick köpa en ny sats låsskruvar och tillhörande hylsa.
Så min slutsats blir: Använd inte mutterdragare till låshylsan. Använd i stället fälgkors eller något annat lämpligt redskap.
av Settsaa
#1269823
MickeM skrev: lör 15 sep 2018, 16:02 Leta igenom bilen, så du inte har nyckeldelen till låsskruvarna någonstans.
Jag kan nästan sätta en portion pölsa på att den ligger i bilen någonstans.
Jag tog till mej av ditt råd och vände ut och in på bilen. Jag hittade till slut hylsan under förarsätet, under mattan!
Jag har kollat under sätena flera gånger innan, men aldrig under mattan.
Alla bultar är lösa nu och glädjen är stor! Grannskapet kom och bar mej ner för gatan under jubel och glädjerop.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]