Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pedero79
#1269308
Hej, styvdottern klagade på urladdat batteri på sin V70 -98 när den stått något dygn, åldern på batteriet är okänd så ett helt nytt inköptes och monterades, det fungerade bra när den stod hos mig provkördes och fickstå något dygn och provstartades och kördes igen och allt var bra, sedan kördes den till styvdottern och funkade ett par gånger till, men i går kväll ringer hon och är utan ström ??? vad f-n. mätte generatorn med en multimeter på tomgång och den gav ca: 12,4 v, vilket jag tycker är lite för lite " eller"
några ideer om vad som annars kan tjuvdra ström

Skickat från min XT1635-02 via Tapatalk

av Rådlös
#1269326
För att ett batteri skall behålla den ström som generatorn ger, måste laddspänningen vara över 13,8 volt! Allt därunder går åt till dom förbrukare som är igång vid tillfället.
Om man kör på tomgång så "kanske" det är naturligt att spänningen är lite lägre än 13,8 volt. Men det är inte helt bra. Vitsen med växelströmsgeneratorer är att dom "laddar redan på tomgång". Den gamla sortens likströmsgeneratorer laddade inte på tomgång. Det var därför man gick över till växelströmsgeneratorer på 60-talet.
Men prova igen med lite högre varv på motorn. Kommer du inte upp i 13,8 volt så sikta in dig på att byta regulatorn. Många nyare generatorer har dessutom kolhållare och regulatorn ihopbyggda i en enhet som man byter lätt. Nu vet jag inte vilken modell du har på generatorn, men en sådan regulator/kolhållare brukar kosta en hundralapp eller två.
Och medan du förbereder allt detta: Ladda batteriet så fort som möjligt!!! Ett batteri som är urladdat bryts ner på nolltid. Och det är ju synd på ett nyköpt batteri. Så ladda först av allt.
av Rådlös
#1269328
Voltmeter.JPG
Add description
Voltmeter.JPG (31.88 KiB) Visad 776 gånger
En nyttig bild som illustration. Skriv ut den och häng upp den på väggen i garaget.
av LOB
#1269336
Haynes mfl rekommenderar att du demonterar generatorn för för byte av laddningsregulator. Gör inte det. Mkt enklare att byta regulator på plats. Ta bort övre slangen från kylaren och röret som håller oljestickan och köp en lång böjlig bitshållare (finns på Biltema). Kolen i Biltemas regulator håller i ca 6000 mil. OEM Bosch håller längre men kostar 3 gånger så mkt.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1269345
Känn på plus kabeln uppe vid batteripolen om den är varm, är den varm så byt kabelsko.
Har haft så på en 854 och en V70.

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]