Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nisse0911
#1268957
RE: VOLVO 850 GLE PROBLEM#1248949
av Nisse0911 - ons 09 maj 2018, 19:51
Hej

Jag har ikväll bytt tändstift fördelarlock, rotor, men ej tändkablar tänkte pröva om det räcker med det, har inte vågat fara och köra något ikväll men den startade på första försöket och verkade gå som den ska får pröva mer imorgon. Dock är det ett "tickande" ljud som låter ifrån motorn blir mer frekvent med gasen om jag trycker på den, startar jag då om den kan detta ljud vara helt borta är det något att vara orolig över eller gör bilen bara så ibland?

Tack för era svar ni är guldvärd som orkar engagera er i oss amatörer :D
Mvh / nisse.

Hejsan
Bilen har nu gått felfritt sedan Maj då jag gjorde ovanstående meddelande om hjälp, då fick jag tips som fick min kära gamla bil att rulla (Tack!).

Men nu vill tyvärr inte min kära Volvo starta något mera, jag har kollat tändstiften och dom är alldeles svart och blöta av bensin, ska jag pröva byta tändstift och se om detta hjälper? sedan måste jag ju göra något som kanske inte flödar motorn om det är nu det som gör mina tändstift våta :-) Justera ventiler eller dylikt är det svårt? och vad kan isåfall annars tänka vara fel om det inte nu skulle visa sig vara tändstiften.

Det jag har gjort på bilen är att bytt tändstift fördelarlock, rotor ska jag även köra på stort och pröva byta tändkablar?

Mvh / Amatör
av MickeM
#1268961
Gick bilen bra innan den krånglade nu?

Har du kört den nån längre sträcka nyligen, eller bara korta körningar?

Eller ännu värre, startat och bara flyttat den nån meter och sen stängt av den.
Kanske mer än en gång, tom?
av Nisse0911
#1268962
Hej

Den har gått bra sedan Maj, nyttjar den som pendlar bil till Jobbet dagligen ca 3-4mil tur o retur kör frekvent med den ibland längre sträckor.

Skönt att höra angående ventilerna, ska jag pröva nya tändkablar? Tänkte då stiften blir sotig och blöta

Tack för era svar mvh
av MickeM
#1269229
Tändkablarna brukar inte visa sig på det viset.
Dom brukar rycka vid belastning med dåliga sådana.
Knappast att lalla liksom dör samtidigt, så bilen surar och stannar.
Men byte är aldrig fel.

Du kan ju ta loss den i mitten och hålla en bit från jord och försöka starta.
30mm eller mer ska gnistan hoppa.
(Ganska stor risk för stöt. Lite smärtsam, men ofarlig om du inte har pacemaker, annat hjärtproblem eller liknande)
Jag har själv fått fler stötar än jag kan räkna från tändsystem. Använd tjocka handskar, så kommer du lindrigare undan.
Eller rigga upp den med tejp eller liknande och ha händerna borta.

Tändspole om gnista saknas och finns den skulle jag titta på vevaxelsensorn.
Full av magnetisk smuts?

Även ohm mäta mellan motor och växellåda.
Kanske låter konstigt, men jag har hört om flera med dålig kontakt där i mellan som fått spökande signaler från vevaxelsensorn.
Då blir tändningen knas.
Ofta efter kopplingsbyte eller rent av bara startmotorbyte.
Mätningen är ju gratis och enkel. Även känna på dom enkelt åtkomliga skruvarna.

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]