- mån 10 sep 2018, 13:09
#1268765
Jag har en Volvo 855 GLT (1997) med ECC.
Inställd på 21 grader på förar- och passagerarsida + autofläkt och luftström + AC påslagen.
Vid två lite kallare mornar (lång mellanrum vid dessa tillfällen) så har värmedelen hängt upp sig på förarsidan.
Det kommer alltså värme ur de vänstra luftutsläppen, men kallt/svalt i de mittersta och den på passagerarsidan.
ECC:n noterar att det blir för varmt och kompenserar med högre fläkthastighet...som gör att det blir ännu varmare.
Lösningen är att stanna, stänga av bilen, starta den på nytt...då kommer sval luft igen och allt är som det ska.
Då ju inget egentligen verkar vara trasigt (inte heller några blinkande lampor på REC/AC) så undrar jag om det kan vara något som kärvar och kanske kan smörjas upp på något sätt. WD40 kanske är lösningen även på denna typ av problem :).
Inställd på 21 grader på förar- och passagerarsida + autofläkt och luftström + AC påslagen.
Vid två lite kallare mornar (lång mellanrum vid dessa tillfällen) så har värmedelen hängt upp sig på förarsidan.
Det kommer alltså värme ur de vänstra luftutsläppen, men kallt/svalt i de mittersta och den på passagerarsidan.
ECC:n noterar att det blir för varmt och kompenserar med högre fläkthastighet...som gör att det blir ännu varmare.
Lösningen är att stanna, stänga av bilen, starta den på nytt...då kommer sval luft igen och allt är som det ska.
Då ju inget egentligen verkar vara trasigt (inte heller några blinkande lampor på REC/AC) så undrar jag om det kan vara något som kärvar och kanske kan smörjas upp på något sätt. WD40 kanske är lösningen även på denna typ av problem :).