Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av manor
#1268765
Jag har en Volvo 855 GLT (1997) med ECC.
Inställd på 21 grader på förar- och passagerarsida + autofläkt och luftström + AC påslagen.

Vid två lite kallare mornar (lång mellanrum vid dessa tillfällen) så har värmedelen hängt upp sig på förarsidan.
Det kommer alltså värme ur de vänstra luftutsläppen, men kallt/svalt i de mittersta och den på passagerarsidan.
ECC:n noterar att det blir för varmt och kompenserar med högre fläkthastighet...som gör att det blir ännu varmare.

Lösningen är att stanna, stänga av bilen, starta den på nytt...då kommer sval luft igen och allt är som det ska.
Då ju inget egentligen verkar vara trasigt (inte heller några blinkande lampor på REC/AC) så undrar jag om det kan vara något som kärvar och kanske kan smörjas upp på något sätt. WD40 kanske är lösningen även på denna typ av problem :).
#1269088
Hilmer skrev:Spjällmotorerna kan ju hänga sig eller gå trögt, men det brukar sätta en felkod då.
Hade liknande fel på min, där blinkade lamporna och felkod fanns. Nollade felkoderna och så fungerade det ett tag till, men till slut blev jag tvungen att byta spjällmotorn.
Ok, hittills har det inte blinkat något...och en omstart har löst problemet.
Inget som kan smörjas upp då med andra ord...när det pajar så måste det bytas?
#1269091
manor skrev: ons 12 sep 2018, 18:42
Hilmer skrev:Spjällmotorerna kan ju hänga sig eller gå trögt, men det brukar sätta en felkod då.
Hade liknande fel på min, där blinkade lamporna och felkod fanns. Nollade felkoderna och så fungerade det ett tag till, men till slut blev jag tvungen att byta spjällmotorn.
Ok, hittills har det inte blinkat något...och en omstart har löst problemet.
Inget som kan smörjas upp då med andra ord...när det pajar så måste det bytas?
Jag kan ju naturligtvis inte svära på att det är samma fel, men symptomen är ju ganska snarlika!
Är det spjällmotorn som gett upp så är där ju inget annat att göra än att byta.
Även om lamporna inte blinkar, har du läst ut eventuella felkoder ändå?

I mitt fall så gick spjällmotorn till ändläge och stannade där och skickade på full värme på förarplatsen, fenomenet försvann när man nollade felkoderna men kom igen efter helt random tid.
Det hände enbart på sommarhalvåret när man absolut inte vill ha full värme på... ;)

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]