Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LostMySelf
#1268465
Kort och enkelt:

Styrningen är hur lätt som helst och däcken följer med ratten perfekt när bilen är kall och man åker iväg

Men efter en stund när man kört och motorn blivit varm (eller servooljan iaf) så blir styrningen trög och det är nästan så bilen understyr. Känns som att något nästan ligger i spänn när jag rattar mycket.

Vad kan det vara? :/
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1268612
Det mesta expanderar ju när det blir varmt, så det är ju svårt att veta vad det handlar om exakt utan att felsöka.
Är känslan att det är jämn trögt eller det hugger något?
av MickeM
#1268647
Titta om det blir skum i servooljan.
På vissa kan returröret innuti behållaren släppa, så returen spolar ner, och då blir det skum, så pumpen kaveterar.
Detta händer ibland på nya modellen med behållaren brevid kylarens expkärl.
Nu kan en 1998 ha gamla systemet med behållaren direkt på pumpen, men kolla oljan ändå. (När den är trög)
av LostMySelf
#1269155
Hilmer skrev: sön 09 sep 2018, 07:51 Det mesta expanderar ju när det blir varmt, så det är ju svårt att veta vad det handlar om exakt utan att felsöka.
Är känslan att det är jämn trögt eller det hugger något?
Det är i princip alltid trögt, det hugger inte och låter inget från servopumpen.
av Bearicader
#1275901
LostMySelf skrev: tor 13 sep 2018, 08:23
Hilmer skrev: sön 09 sep 2018, 07:51 Det mesta expanderar ju när det blir varmt, så det är ju svårt att veta vad det handlar om exakt utan att felsöka.
Är känslan att det är jämn trögt eller det hugger något?
Det är i princip alltid trögt, det hugger inte och låter inget från servopumpen.
Jag har precis samma problem. Servon är trög nästan hela tiden(kan kännas lite lättare när det är riktigt kallt ute). Har du löst ditt problem och vet vad det kan vara?
av LostMySelf
#1276001
Bearicader skrev: sön 21 okt 2018, 11:56
LostMySelf skrev: tor 13 sep 2018, 08:23
Hilmer skrev: sön 09 sep 2018, 07:51 Det mesta expanderar ju när det blir varmt, så det är ju svårt att veta vad det handlar om exakt utan att felsöka.
Är känslan att det är jämn trögt eller det hugger något?
Det är i princip alltid trögt, det hugger inte och låter inget från servopumpen.
Jag har precis samma problem. Servon är trög nästan hela tiden(kan kännas lite lättare när det är riktigt kallt ute). Har du löst ditt problem och vet vad det kan vara?
Tyvärr inte hunnit undersöka och bilen ska ställas av för vintern snart så tar det till våren. Men ska börja med att byta servoolja och utgå därifrån.
av wnou
#1309867
Hej, jag har samma problem med min s60 05. Kan vara lätt styrd riktigt kall. Blir trög när bilen är varm. Har du löst problemet

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]