- tor 06 sep 2018, 18:40
#1268238
Min Volvo 855 GLT brukar starta tämligen direkt, men i morse så var det knöligt.
På lördagen så startade jag den för att bara backa ut den på gatan, efter någon timme så startade jag den igen och körde upp den på uppfarten. Därefter har den stått tills i morse. Jag läste en annan tråd på forumet som nämnde något om att vissa 850:s inte gillar att startas och sen snabbt stängas av, vilket ju skulle kunna vara orsaken även för mig...men har väl inte märkt detta fenomen tidigare...men då har den inte heller stått still några dagar efter detta.
viewtopic.php?f=16&t=16493
I somras så var den inlämnad på service där bl.a rotor, fördelarlock, tändstift, bränslefilter, luftfilter byttes.
Batteriet är nytt sen i somras och helt fulladdat via Ctek:en i helgen (gör så några gånger per år).
I morse startade den blixtsnabbt för att därefter dö direkt. Nästa vrid på nyckeln så var känslan att startmotorn inte tog utan frisnurrade...men med öppnad huv så såg man att motorn gick runt...så efter ett tag med startmotorn (med ett väldigt bra spinn på startmotorn) så tuffade motorn så småningom igång med mycket avgaser. Därefter gick den rent precis som vanligt. Startade om motorn igen, och hade inga som helst bekymmer...åkte till jobbet och hade inga problem att starta den när jag skulle hem...därefter en tripp till affären utan några startproblem.
Kanske var det ett engångsproblem, men då jag som sagt hittade en tråd som nämnde att just 850:s kan ha problem med uppstart och att man därefter bara åker en kort bit innan man stänger av den så kanske det var problemet även för mig. Jag har även läst om problem om bilar som varit stående ett tag och att då spridarna läcker ner bensin i cylindrarna vilket gör att den surar + att det tar ett tag att få upp bränsletrycket igen i spridarna. Bilen stod som sagt still i 5 dagar om det nu räcker för detta problem.
I forumtråden jag hittade så nämnde *pettson* även:
Det finns en annan variant på varför bilarna surar ned sej. Det blir för lite olja kvar på cylinderväggarna och därmed tätar inte kolvringarna mera.
Är det fler som känner igen problemet och om någon av ovanstående orsaker skulle kunna vara boven i dramat?
Om man nu inte bör starta bilen bara för att köra x meter...hur länge bör man låta den gå på tomgång eller köra den innan den stängs av...måste den upp i driftstemperatur eller?
På lördagen så startade jag den för att bara backa ut den på gatan, efter någon timme så startade jag den igen och körde upp den på uppfarten. Därefter har den stått tills i morse. Jag läste en annan tråd på forumet som nämnde något om att vissa 850:s inte gillar att startas och sen snabbt stängas av, vilket ju skulle kunna vara orsaken även för mig...men har väl inte märkt detta fenomen tidigare...men då har den inte heller stått still några dagar efter detta.
viewtopic.php?f=16&t=16493
I somras så var den inlämnad på service där bl.a rotor, fördelarlock, tändstift, bränslefilter, luftfilter byttes.
Batteriet är nytt sen i somras och helt fulladdat via Ctek:en i helgen (gör så några gånger per år).
I morse startade den blixtsnabbt för att därefter dö direkt. Nästa vrid på nyckeln så var känslan att startmotorn inte tog utan frisnurrade...men med öppnad huv så såg man att motorn gick runt...så efter ett tag med startmotorn (med ett väldigt bra spinn på startmotorn) så tuffade motorn så småningom igång med mycket avgaser. Därefter gick den rent precis som vanligt. Startade om motorn igen, och hade inga som helst bekymmer...åkte till jobbet och hade inga problem att starta den när jag skulle hem...därefter en tripp till affären utan några startproblem.
Kanske var det ett engångsproblem, men då jag som sagt hittade en tråd som nämnde att just 850:s kan ha problem med uppstart och att man därefter bara åker en kort bit innan man stänger av den så kanske det var problemet även för mig. Jag har även läst om problem om bilar som varit stående ett tag och att då spridarna läcker ner bensin i cylindrarna vilket gör att den surar + att det tar ett tag att få upp bränsletrycket igen i spridarna. Bilen stod som sagt still i 5 dagar om det nu räcker för detta problem.
I forumtråden jag hittade så nämnde *pettson* även:
Det finns en annan variant på varför bilarna surar ned sej. Det blir för lite olja kvar på cylinderväggarna och därmed tätar inte kolvringarna mera.
Är det fler som känner igen problemet och om någon av ovanstående orsaker skulle kunna vara boven i dramat?
Om man nu inte bör starta bilen bara för att köra x meter...hur länge bör man låta den gå på tomgång eller köra den innan den stängs av...måste den upp i driftstemperatur eller?