Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av manor
#1268238
Min Volvo 855 GLT brukar starta tämligen direkt, men i morse så var det knöligt.
På lördagen så startade jag den för att bara backa ut den på gatan, efter någon timme så startade jag den igen och körde upp den på uppfarten. Därefter har den stått tills i morse. Jag läste en annan tråd på forumet som nämnde något om att vissa 850:s inte gillar att startas och sen snabbt stängas av, vilket ju skulle kunna vara orsaken även för mig...men har väl inte märkt detta fenomen tidigare...men då har den inte heller stått still några dagar efter detta.
viewtopic.php?f=16&t=16493

I somras så var den inlämnad på service där bl.a rotor, fördelarlock, tändstift, bränslefilter, luftfilter byttes.
Batteriet är nytt sen i somras och helt fulladdat via Ctek:en i helgen (gör så några gånger per år).

I morse startade den blixtsnabbt för att därefter dö direkt. Nästa vrid på nyckeln så var känslan att startmotorn inte tog utan frisnurrade...men med öppnad huv så såg man att motorn gick runt...så efter ett tag med startmotorn (med ett väldigt bra spinn på startmotorn) så tuffade motorn så småningom igång med mycket avgaser. Därefter gick den rent precis som vanligt. Startade om motorn igen, och hade inga som helst bekymmer...åkte till jobbet och hade inga problem att starta den när jag skulle hem...därefter en tripp till affären utan några startproblem.

Kanske var det ett engångsproblem, men då jag som sagt hittade en tråd som nämnde att just 850:s kan ha problem med uppstart och att man därefter bara åker en kort bit innan man stänger av den så kanske det var problemet även för mig. Jag har även läst om problem om bilar som varit stående ett tag och att då spridarna läcker ner bensin i cylindrarna vilket gör att den surar + att det tar ett tag att få upp bränsletrycket igen i spridarna. Bilen stod som sagt still i 5 dagar om det nu räcker för detta problem.

I forumtråden jag hittade så nämnde *pettson* även:
Det finns en annan variant på varför bilarna surar ned sej. Det blir för lite olja kvar på cylinderväggarna och därmed tätar inte kolvringarna mera.

Är det fler som känner igen problemet och om någon av ovanstående orsaker skulle kunna vara boven i dramat?
Om man nu inte bör starta bilen bara för att köra x meter...hur länge bör man låta den gå på tomgång eller köra den innan den stängs av...måste den upp i driftstemperatur eller?
#1268270
Ja, det är ett inte allt för ovanligt problem som kan hända om motorn inte varmkörs ordentligt efter start.
Hur enkelt det är att tappa kompet, dvs "bli sur", beror mycket på hur sliten motorn och kolvringarna är och är därmed rätt svårt att svara på.

Känslan att startmotorn "frisnurrade" beskriver tappad komp tämligen exakt. Ibland, eller kanske t om ofta, så kan motorn hoppa igång efter ett tags vevande men är väl inte så jättenyttigt i längden. Ska man göra det korrekt så ska spridarna kopplas us, och en skvätt olja hällas i varje cylinder(via tändstiftshålen), sen kör man på startmotorn - fortfarande utan spridare ikopplade - tills man hör att motståndet(kompet) kommer tillbaka. Sen kopplar man in spridarna igen och bilen bör starta som om inget hade hänt.

Men för att minimera risken för nedsurning bör alltså motorn varmköras varje gång man startar den. Annars är enda lösningen att totalrenovera blocket, borra cylinderväggarna och nya kolvar+kolvringar. Detta är givetvis inget man gör för skojs skull då det är ett enormt jobb och kostar många gånger mer än det smakar. Och även då kan det fortfarande hända.

Så ja, du får helt enkelt prova dig fram och lära dig känna bilen och motorns skick för att lista ut "hur länge den måste gå på tomgång", men det är som sagt inget direkt ovanligt problem.
#1268446
Ja, det låter ju precis som om det var just detta.
Detta har jag dock aldrig hört talas om tidigare på någon annan bil.
Är det just den 5-cylindriga Volvomotorn som kan drabbas av detta...och varför just den i så fall?

Min Volvo har gått 18250 mil, men visst kan den vara sliten. Den drar dock ingen direkt olja, och jag har snittat den på 0,9 l/mil blandad körning...vilket i mina ögon borde borde tyda på att motorn inte är helt sopslut i varje fall.

Vad är det egentligen som händer när detta sker?
Varför skulle kompet i motorn försvinna för att man inte varmkört motorn innan avstängning?
Hela grejen låter ju väldigt skum. Är det kolvringarna som fastnar på något sätt och inte tätar?
Hur vanligt är detta? Drabbar de bara äldre mer slitna motorer...eller är det något som alla kan drabbas av?

Sen att man i en sådan här situation skulle ta sig tiden och omaket att lossa spridare, tändstift, hälla i olja...etc. känns åtminstone för mig på tok för knöligt...om jag ens skulle greja det.
Det får bli till att inte stänga av den innan den hunnit bli varm och hoppas slippa uppleva detta någon mer gång.
#1268453
Alla vitblockare kan drabbas av detta, speciellt dom äldre (<2000). Men ju mer sliten motorn är desto känsligare är den så klart.
Det som händer är att bränslet spolar bort oljefilmen på cylinderväggarna, och utan den filmen finns det ingen kompression.

När motorn är kall och startas så sprutar motorstyrningen in mer bränsle, och således är det större risk att oljefilmen försvinner. Stänger man då av motorn innan den är varm, dvs bränsleinsprutningen minskat och oljan blivit varm, så hinner inte oljefilmen komma tillbaka, och vips så försvinner all komp när man försöker starta nästa gång.
Kolvringar är aldrig täta på det viset, det måste alltid finnas en oljefilm runtomkring för att uppnå täthet/komp(plus att utan oljan skulle motorn nypa direkt, kolven skulle bli fastsvetsat i blocket :p). Men ju mer sliten motorn är desto större blir glappet, och desto svårare är det för kolvarna att hålla tätt trots oljefilmen.

Något som kan hjälpa är att använda en lägre visco olja, t ex 5W40 istället för 10W40, då den är mer lättrunnen kall och skulle ev. kunna återställa oljefilmen fortare än högre visco.

Man kan ju även ta ett komp prov på motorn, då kan man få en någorlunda uppfattning om hur skicket är och/eller om någon cylinder starkt avviker från dom andra osv.
#1268511
Denna gången när bilen även fick stå 5 dagar kanske gjorde det extra dumt, det var åtminstone första gången detta inträffade för mig.
Jag kör väl på enligt devisen "en gång är ingen gång..." och tänker väl hädanefter varmköra den eller åtminstone inte låta den stå flera dagar efter "kallstart" :).

Knepigt fel/problem dock som jag aldrig ens hört talats om tidigare.
Jag antar att motorvärmare (el) bör förbättra situationen vintertid istället för en ren kallstart, eller tänker jag fel?
#1268519
Aldrig varit med om detta start problem med två tidigare 850 samt en S70 där samtliga gått att starta och stanna kalla ett flertal gånger utan problem.
#1268543
@SRT,
SRT skrev:Aldrig varit med om detta start problem med två tidigare 850 samt en S70 där samtliga gått att starta och stanna kalla ett flertal gånger utan problem.
Detta var första gången som bilen konstrade för mig på detta sätt och kändes "sisådär" tills jag via forumet fick reda på vad orsaken berodde på. Man kan ju å andra sidan inte begära så mycket när man som jag köper en 21 år gammal bil. Det bästa hittills är att de problem jag drabbats av har varit mer eller mindre väldokumenterade på internet och oftast även vad som krävs att få bukt med problemet.

Jag har nu 850:n som andrabil, men visst har suget efter en ny bil dykt upp när något på nytt strulat med den.
Dock läser jag exempelvis forumavdelningen för exempelvis V90 och ser att det är drösvis med mer eller mindre irriterande problem med än det ena än det andra...i det läget känns det bra att ha en gammal skorv som i jämförelse är lätt att laga/få till :-).

De senaste nästan 20 åren har jag endast haft nya japanska bilar, och visst är de väl inte lika läckra som vissa Volvomodeller...men de problem jag haft är få räknade och endast en trasig LMM har behövt hanteras utanför vanlig service. En av dessa japanare behöll jag 11,5 år (22500 mil). Den typen av kvalitet verkar inte Volvo nå upp till, och kanske inte heller eftersträvar. Sen är det ju självklart upp till var och en hur mycket bilstrul man kan stå ut med. En hel del Volvomodeller verkar klara av rejält många mil, men sett till det som hittills dykt upp på min 850 så kanske inte dessa mil varit direkt problemfria?
#1268544
Jodå, det förekommer allt ibland.
Hände även under garantitiden, men sliten motor ökar ju risken betydligt.
Händer inte bara volvos femmor. Alla vitblockare, dvs även 4cyl i S/V40
Heller inte bara Volvo, utan även vissa VAG, och Saab vad jag har hört.
Det är dock vanligast på volvo, upplever jag.
Men det kan ju också ha att göra med att det rullar massor av Volvo, och man är flitigt på Volvoforum....

Jag tror det händer oftast när folk flyttat bilen nån meter fram och tillbaka för tex snöskottning.
Dagen efter spökar den....
Det räcker att köra typ runt kvarteret ett eller två varv för att undvika detta.

Jodå, visst är japanerna I topp när det gäller tillförlitligheten.
Jag har flera fantastiska 4wd Toyota bakom mig.
2st Tercel (-80talare) rostade hemskt, så drivlinan hade klarat kanske 4 -5 karosser.
Corolla från -90 talet var bättre, men....
Rav4 2002 vi har nu, rostar inte. 100% fri ännu.
Men lite tråkiga och surriga i högre farter. Alla jag testat.
Men funkar gör dom minsann...
#1268571
CurtG skrev:Tack Lucif3r och MickeM för saklig info.
S70 140/2000, och haft detta några få gånger på 30.000 mil.
- Btw, läser detta nyttiga forum varje dag!
Jag håller helt med. Stort tack Lucif3r och MickeM för all information som ni delger.
Se till att motorn hinner blir varm innan den stängs av...check :-D.

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]