Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gustafwem
#1267998
Gjorde en tidigare tråd men har nu lite mer kött på benen...
V70 98 2,5t 14 tusen mil. Chippad sedan ny, laddar 0,8 går utan bekymmer förutom...

Den är trögstartad efter att stått mer än ca 30 min. När den väl går igång efter ca 4-6sek på startmotorn blåryker den 1 sek för att sen gå klockrent.
Så länge jag bara stänger av den upp till ca 30 min startar den direkt och går klockrent.
Står den över natten startar den nästan alltid lätt.

Inga felkoder

Drar 1,4 liter blandad! Borde va mycket?

Fläkten går igång nästan direkt även fast den är kall? Normalt?

Bytt tändstift till Volvo turbo original
Kollar fördelarn och ser fint ut.
Kollat läckage/tjuvluft men hittar inget.
Soppapumpen drar igång på tändning
Vart ska jag börja leta nu?

/Gustaf
av Gustafwem
#1268001
Finns det olika tempgivare? Vattentempen verkar stämma på mätaren iallafall! Hur kollar jag om spridare läcker? Något att tänka på vid demontering?
av mikebike
#1268004
kebabpizza skrev:Låter som att givaren för motortempen spökar iom att kylfläkten startar
Har inte kylfläkten en egen givare?
av mikebike
#1268009
Gustafwem skrev:
mikebike skrev: ons 05 sep 2018, 15:53 Läckande insprutningsventil?
Något att tänka på om jag ska kolla dom?
Jag vet inte hur det ser ut på din bil, sitter insprutarna fast i bränslerailen?

När man slår av tändningen ligger trycket kvar i railen och minskar så sakteliga. Har man en läckande insprutare (eller flera) så droppar det in bensin i grenröret och bilen får alldeles för mycket bränsle i början. Efter en stund är det slut på bensin och då slutar det droppa. Det kan röra sig om en halvtimme eller ett par timmar.

Programvaruppdateringen kommer säkert bara ko[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]