Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
#1267552
Hej! Har har några mindre fel som jag stör mig på.

Fjärrlås fungerar inte (Löst) - Bytte mottagare under instrumentbrädan men det fungerade ändå inte. Då började jag felsöka själva nyckeln och kom fram till att den inte fick ström, så nu har jag lött en liten kabel till - så nu fungerar det.

Blinkers blinkar inte vid låsning. Larm som inte går igång? Har problem med vänster framdörr, innerbelysningen förblir tänd hela tiden. Ganska säker på att det är vänster framdörr. Fel på mikrobrytare i dörr? Finns det fler saker som kan orsaka att larmet inte går igång? Huven? Bakluckan?

Centrallås fungerar inte till bakluckan.
Bilbältesvarnaren blinkar i takt med öppen baklucka symbolen.
Vindrutetorkaren bak stannar inte där den ska stanna.

Jag har upptäckt kabelbrott i stammen som går till bakluckan, antar att det bara är att summra alla kablar för att se om det är brott någonstans? Borde ju också har kortslutning någonstans när öppen baklucka symbolen blinkar i takt med bilbältespåminnaren. Finns det något smidigt sätt att plocka ut hela kabelstammen för att lättare löda nya kablar?
av Rådlös
#1267573
"Blinkers blinkar inte vid låsning. Larm som inte går igång? Har problem med vänster framdörr, innerbelysningen förblir tänd hela tiden. Ganska säker på att det är vänster framdörr. Fel på mikrobrytare i dörr?"

Exakt så där hade jag på min V70 -08. Byte av låskistan i vänster framdörr. Det kanske räcker att bara byta mikrobrytaren om du kan/vill göra det själv. Det är ett känt Volvofel. Det skall finnas en eller par trådar om det här på forumet.
Användarvisningsbild
av andreasw
#1267904
Nu har jag fixat innerbelysningen. Limma fast en 1mm tjock plastbit under mikrobrytaren, nu fungerar det :-D
Nu är resten av problemen mest troligt i bakluckan.

Vet ni om man måste ta ut alla kablar ifrån ledningsmattan till bakluckan för att kunna ta ut den? Funderar på att lägga den på bordet och felsöka istället för att stå som Quasimodo bak i bilen.

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)