Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magseg
#1266980
Hej.
Har en tidigare tråd om en motorlampan och tar en ny nu för att det ska gå att strukturera lite.

Motorfelslampan lyser med jämna mellanrum. Inget märks på bilen. Jag släcker den och kör vidare. Den tänds igen.
Bilen går inte ojämt eller blöddrar men kanske att den håller varven lite extra när man släpper gasen på friläge, men det är marginellt. Ingentjuvluft.

Nu till frågan.
När jag drar ut kontakten till LMM så händer inget alls. När jag stoppar tillbaka den dör bilen.

Så ska det väl inte vara?

Före man byter LMM kanske man ska kontrollmäta den på något sätt så man inte köper en i onödan.
Går det och hur i så fall?

Var får man tag på sådana till ett vettigt pris till en bil som man inte vill satsa för mycket på?

Tack.
/M
av TobbeViktor
#1267087
Vad står det i felkoden som du släcker hela tiden då? Det är en bra ände att börja i.
av magseg
#1267584
System to rich.

Har kollat på skroten och dom säger att det måste vara exakt samma nummer stansat på vid kontakten. Hittar ingen sådan. Hitter en med samma motor året innan och några nummer ifrån.
Hur noga är det och kan man byta bara den där delen som är i skruvad i röret, kontaktdelen?
Användarvisningsbild
av SRT
#1267592
Min egen S80 2.5T är precis likadan. Har nu rullat i mer än två år utan luftmassemätare och oljan är fin vid byten, drar inte mer bensin och går för övrigt mycket bra och sticker utan tvekan vid gaspådrag samt har en fin tomgång både varm och kall.Men varje gång jag kopplat in en ny luftmassemätare (3 st nya vid denna tidpunkt) så börjar bilen gå orent eller så dör motorn !?. Verkstaden kunde inte förklara vad som var tokigt men felkodsläsaren talar mycket riktigt om att luftmassemätaren är defekt. Så jag följer din tråd.
av TobbeViktor
#1267632
"system to rich" tyder ju på att du har ett luftläckage nånstans. Felkoden kommer förmodligen för att lambdan inte är nöjd med värdena. Lambdan försöker öka på bränslet, då systemet får för mycket luft.
Det bästa vore om du kunde läsa ur en tydligare felkod, men jag hade ju börjat leta läckage. Läckage kan ju även innebära avgassystemet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1267660
Nu tänker du lite fel. Bilen säger att den går fett, dvs får för mycket bränsle/för lite luft, inte tvärtom. Har man vacuumläckage/avgasläckage innan sonden så varnar den för "system too lean", dvs för mycket luft i förhållande till bränsle.
av magseg
#1267703
Har idag lånat en luftmassemätare från skroten för att testa en vecka. Den är okontrollerad så det kan ju vara fel på den med men det är värt ett försök.
Den har samma nummer och kommer från en bil med samma motor, 20v 2,5 sugmotor, com är ett år äldre.
Återkommer med resultatet när jag testat.
av magseg
#1267704
TobbeViktor skrev: sön 02 sep 2018, 18:13 "system to rich" tyder ju på att du har ett luftläckage nånstans. Felkoden kommer förmodligen för att lambdan inte är nöjd med värdena. Lambdan försöker öka på bränslet, då systemet får för mycket luft.
Det bästa vore om du kunde läsa ur en tydligare felkod, men jag hade ju börjat leta läckage. Läckage kan ju även innebära avgassystemet.
Har sökt tjuvluft med en hel burk startspray. Ingen tjuvluft. Finns i en annan tråd det jag gjort tidiagre.
-Rensat flamfälla som saknade en sil (Köpte en sil och det gav inget)
-Luftfilter
-Ruckat i alla kontakter
-Blåst i alla slangar
-Liten spricka i vevhusvent slangen som jag tätat, den är tät.

Nu återstår LMM.
av magseg
#1267899
Testat den andra LMM i dag. Ingen skillnad. Är något annat.
Reagerar lika dant när jag drar ur kontakten och sätter i den igen.
Användarvisningsbild
av SRT
#1269363
Ingen ljusning i sikte eller vi får lära oss att motorlampan ska lysa på dessa exemplar.
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]