Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bulan184
#1266975
Nu är det så att jag har tröttnat på att ha min bil ståendes (stått snart i 2 år orörd) pga eventuellt kopplingsras.
Bilen är en v70r -98 automat awd på papper, men manuell fwd irl.
Då förra ägaren gjorde detta byte för bra många år sedan så har jag inte så mycket vetskap om storlek och sånt på kopplingen.
Därför vänder jag mig hit och kollar om det är nån som har riktigt bra koll växellådor/kopplingsatser till just v70.
Motorkod: B5234t6
Växellåda som tydligen sitter på: från en 855 glt -94
Så de jag undrar då är:
vad för storlek på kopplingssatsen ska jag ha?
Storleken på splinsen som ska passa?
In/utvändig slavcylinder?
Nån vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig att kolla upp sånt via dator eller nåt?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1266995
Det tråkiga är ju att om man inte vet vilket svänghjul som använts så lär man riva först och titta. Alternativet är väl att försöka mäta från kuggarna i startkransen in till tryckplattan. Det bör vara extern slav, men det är ju enkelt att titta på. Cylindern sitter i så fall på lådan mot kylaren till.
av MickeM
#1267003
Hur är felsymptomet på kopplingen?

Går inte att frikoppla?
Drar inte alls?
Slirar vid belastning?
av Bulan184
#1267005
När man trycker ner kopplingen o lägger i ettan/backen beroende på vilket håll man ska så kommer inte bilen iväg på direkten, den slirar så att säga. Sen när man ska lägga i 2an så är den svår att få i. Och 3,4 o 5an slirar ju mer man gasar. Har lixom ingen möjlighet att hissa upp bilen för att ta ner lådan o koppling gratis enbart för o kolla vad för kopplingssats jag behöver. Kan ju säga att de sitter 6p lamell i.
av MickeM
#1267017
Tja, det kan vara i hydrualiken, eller en utsliten /felaktig lamell.

Eftersom inget är standard, (inte ens lådan är av rätt årsmodell) finns det ingen som kan svara på vad du har för grejer i.
Utom personen som gjorde det hela en gång.
En 1994 855 hade nog utanpåliggande slavcylinder orginal. (Lätt att se)
Hur det är modifierat nu =????
Om det är 850 koppling med nyare v70 dubbelmassesvänghjul, eller 850 stelt svänghjul med nån annan typ av specialkoppling =?????

Det finns ingen annan väg än att riva och se..

Förresten borde den inte gå igenom besiktningen som den är nu.
Chassiet är helfordonsgodkänt som AWD med Automat.
Inte Fwd med manuell.
Visst kan det ha missats förr, men till slut kommer en uppmärksam person. ...
av Bulan184
#1267026
Den har ju som sagt fungerat hur bra som att köra med utan problem, tills man lät exet köra (nytaget körkort och fjädrad 6p lamell 🤦🏼‍♂️

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]