Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berntsten
#1266259
Tjo på er!

Har en V70 GLT 98 som börjat bete sig lite märkligt när man startar bilen. Inte varje gång men ofta är det som om att den inte riktigt vill tända och fumlar lite innan den drar igång. Nästan lite som om det känns som om den inte får bränsle eller att något kanske är krux med fördelarlocket. Men sen när den väl startar går den hur fint som helst. Det enda är att det är som ett "whoosande" ljud vid kraftigt gaspådrag runt 1500-2000 varv. Drar inte onormalt mycket olja heller.

Haft bilen på verkstad men de får inte upp några felkoder och varje gång den är inne startar den ju såklart utan problem. Det enda de har gjort har varit att byta startmotor vilket verkade vara bortkastade pengar. Jag har märkt att den blir lite mer svårstartad om man står i en lutning med motorn uppåt i backen, och lättare att starta om den står åt andra hållet Funderar på om bränslefiltret kan behöva bytas eller om det behövs ett oljebyte. Oljan byttes för snart ett år sedan och den har bara gått 500 mil sedan dess. Det här problemet verkar inte spela någon roll om det är kallt eller varmt ute. Det enda som är klart det är att om du stänger av bilen och startar den igen direkt efter går den igång som om allt vore normalt.

Det jag gjort på bilen under sommaren har varit att byta tändstift och tändkablar och petat i lite mer olja i motorn. Mina nästa steg är att byta olja och bränslefilter. Dock så lutar jag åt att det kanske är något med luftmassemätaren som strular eller eventuellt fördelarlocket. Men det känns dumt att gå in och byta grejer utan att veta exakt vad problemet är.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1266360
Kanske låter dumt, men har du ordentligt med bensin i bilen när den är svårstartad? För om du har lite bensin(<15l), och dessutom står med bakåtlut, så kommer pumpen få svårt att pumpa fram bränslet.
Ett dåligt bränslefilter kan också försämra flödet, är det inte bytt på länge så tycker jag du bör byta det, oavsett om det är felet eller inte. Kostar ett par hundra och tar 5min att byta.

Har du kollat hur fördelaren och rotorn ser ut innuti? Man behöver inte byta saker bara för att man kollar igenom dom ;)

Oljan tror jag vi kan utesluta, såvida du inte använt tjära eller liknande knappt-flytande olja.

Luftmassemätaren tror jag också vi kan utesluta, det borde ge driftstörningar och/eller rejäla startproblem.

Är det någon skillnad på hur startmotorn låter när den startar direkt kontra när den är lite grinig? t ex om det låter som att den går ovanligt lätt eller trögt.
av berntsten
#1266379
Lite trögare tror jag nog bilen är när det är mindre bensin i tanken. Jag kan höra pumpen jobba när jag startar tändningen på bilen så den verkar fungera. Men jag kan inte se i serviceboken när filtret byttes sist så jag får väl börja i den änden och se om det blir bättre :)

Fördelare och rotor har jag inte tittat inuti, men där känner jag att det borde märkas även när man kör?

Petade i ungefär 1L 5W-40 för några veckor sedan. På verkstaden funderade de på om jag istället borde byta till 10W-40 delsyntet om det är så att den går utan smörjning den första sekunden när bilen startas för det blir som ett kort skrapljud första sekunden när bilen stått ett tag.

Startmotorn hör jag ingen skillnad på och den byttes mot en bättre begagnad nyligen. Det är som om att den vevar igång motorn som tvekar i någon sekund innan den bluddrar igång. Sen har det ju varit fall där jag haft igång bilen, kört i fem minuter, stängt av i fem minuter och sedan startat den igen när startmotorn bara har gått utan att bilen vill gå igång. Då krävs det något extra försök innan den är med på noterna.
av MickeM
#1266395
Volvo femmorna (till 2007 iaf) går finfint på 5w 40 i de normala temperaturerna man får i detta avlånga land.
Från norr till söder.

Mig veterligen finns ingen ACEAklassning av den viscoisteten som inte lämpar sig för bytesintervall var 1500mil. (Blandad körning.)
Oftare med mycket småkörningar.

Missförstå inte nu. Det FINNS olämplig olja. (Tex SAE 30 som i briggs&stratton), men just 5w40 har jag aldrig sett nån olämplig för just 1500mil eller mindre.
Men kolla ALLTID vad ACEA klassningen är på tänkta oljan, och vad du bör ha i motorn. Oavsett viscositetval.

10w 40 viscositeten funkar säkert också, fast kanske inte längst i norr pga de kalla vintrarna.
Dashcam i v90

Hej, lyfter tråden då jag tänkte[…]

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]

Volvo on call och GSM

Hej! Istället för en ny 4-5g modul f&ou[…]

Bruten fjäder framvagn

Ladda på utav helvete på nån far[…]