Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Isakk
#1265707
Har en manuell Volvo 850 - 95 med 144hk motorn. Är problem med att få i växlar då bilen är kall, 1 & backen är i princip helt omöjliga. Brukar gå att få i någon högre växel med lite tur, sen kan man efter ett tags nötande lyckas växla ner till ettan/backen.

När bilen är avstängd går det dock att växla hur enkelt som helst. När den är varm fungerar den i princip felfritt, man kan känna lite motstånd ibland.

Är det bara att köpa en kopplingssats och byta som gäller?
#1265838
Om det är hydraulisk koppling på bilen kan det hjälpa att lufta kopplingen.

Luft i kopplingen skulle kunna förklara att det blir lättare att växla när den blir varm -- för då utvidgas luften.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1265918
Malmstroem skrev:Om det är hydraulisk koppling på bilen ...
Finns inga wire-kopplingar på 850 ;D

Nä, troligen är det det klassiska, det som skrivits tusentals gånger tidigare. ingående axel behöver smörjas, lamellen fastnar och ingående axel stannar inte som den ska. Låda ner som gäller oavsett, och då kan du likagärna byta hela rubbet.
av MickeM
#1266088
Lucif3r skrev: tis 21 aug 2018, 23:20
Malmstroem skrev:Om det är hydraulisk koppling på bilen ...
Finns inga wire-kopplingar på 850 ;D

Nä, troligen är det det klassiska, det som skrivits tusentals gånger tidigare. ingående axel behöver smörjas, lamellen fastnar och ingående axel stannar inte som den ska. Låda ner som gäller oavsett, och då kan du likagärna byta hela rubbet.
Det är troligt så.
Men innan man ger sig på det värsta, ska man kolla det enklare.

Därför,
Blir det stor skillnad av att vara trycka två eller tre ggr, ska hydrualiken kollas upp FÖRST.
av Veiron
#1266136
Fyll på bromsvätskan? Räckte för mig. Den behöver fyllas på frekvent om man som jag ligger och slirar ganska mycket.

Med bättre disciplin har problemet nästan försvunnit.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1266198
Slira på kopplingen eller ej har inte ett dugg med vätskeförbrukningen att göra, det enda slirning gör är att sabba lamellen.
Bromsvätska ska man aldrig behöva fylla, förutom när service gjorts(luftat bromsar/koppling) eller när man har ett läckage. Däremot bör man byta vätskan lite då och då, det gäller dock främst bromsarna, och har med ett helt annat ämne att göra än det denna tråden handlar om :)
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]