Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1264560
Hej.

Noterade att min V70XC rullade lite bakåt när jag lade in parkeringen hos min automatlåda.

Alltså betyder det att den ej fungerar. Hur lagar man detta?

Notera att jag har tagit lös drivknutarna för ett tag sedan. Kan det vara någonstans där det spökar?

Jag har ju kört bilen efter jag satte tillbaka drivknutarna.

Edit:

Parkeringsbromsen börjar fungera nu efter jag har kört fram och tillbaka. När jag lade in P så rullade bilen lite bakåt och när jag lade in N så rullade bilen bakåt helt.

Kan det vara för lite olja i automatlådan?
#1264569
Parkeringsbroms har inget med lådan och göra. P-läget på spaken låser bara ett drev i lådan, men har ej parkeringsbromsfunktion. Själva handbromsen på V70 runt ÅM '00 är ett trumbroms inuti bakre bromsskivan. Om den ej tar i när man drar i handbromsspaken, så bör man kolla upp detta. Ev. räcker det med en nyjustering, i värsta fall nya bromsbackar, mm.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

#1264574
Truckdoktor skrev: sön 12 aug 2018, 21:23 Parkeringsbroms har inget med lådan och göra. P-läget på spaken låser bara ett drev i lådan, men har ej parkeringsbromsfunktion. Själva handbromsen på V70 runt ÅM '00 är ett trumbroms inuti bakre bromsskivan. Om den ej tar i när man drar i handbromsspaken, så bör man kolla upp detta. Ev. räcker det med en nyjustering, i värsta fall nya bromsbackar, mm.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Min handbroms dåligt spänd. Kan det ha något med det att göra varför min bil kan rulla bakåt när P inne?

Min årsmodell är 1998.
#1264601
Jo, när bilen rullar med dragen handbroms är den bl.a. dålig spänd.
När du kollar växellådsolja på automatlådor måste vissa parameter upfyllas. Vet ej exaakt på denna modellen, men hörde om att den ska vara varmkörd och motor igång, när man kollar nivån.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

#1264619
Vänta lite!
Blanda inte ihop P-läget i växelspaken/lådan med handbromsen/parkeringsbromsen.

Med P kan det rulla en dm fram eller bak, pga glappet i transmissionen.
Sen ska det ta stopp. Kan den rulla fritt trots P är det fel.

Även handbromsen har ett litet glapp fram och tillbaka.
Men ofta krånglar handbromsen på automat växlade bilar, pga att dom används för lite.

Men observera!
Handbroms och Pläget är två helt skilda saker!
P-läget blockerar växellådan och verkar därmed på drivhjulen via transmissionen.
Handbromsen verkar mekaniskt via vajer till bromstrummor inuti bakre bromsskivorna.

Det är ingen skillnad öht på handbromsen/parkeringsbromsen på en Manuell och en automat.
Endast P-läget skiljer. P-läget finns för att en automatlåda har annars friläge med motor av.
Dvs drar inte med motorn om bilen rullar oavsett växelläge pga hydrauliska momentomvandlaren. (Ingen kopplingslamell)
En manuell står skapligt med hjälp av motorns friktion/tröghet ändå, bara en låg växel är i.

Extra tydligt:
Dålig handbroms får den INTE att rulla fritt i P-läget, eftersom Pläget blockerar i växellådan!

Att du tagit ur drivaxlarna har inget med detta att göra.
Dom sitter i slutväxeln, och då skulle den inte driva framåt eller bakåt heller.

Ska du testa handbromsen funktion, får du ställa bilen i lutning med N i växellådan. (Som du gjorde)
Då ska den inte rulla. Ofta kan den ta bra framåt, men dåligt bakåt, och då behöver det justeras vid hjulen.
Du kan också rulla SAKTA framåt/bakåt och dra åt handbromsen. Den ska bromsa ganska bra, men inte lika kraftigt som fotbromsen. Det klarar den inte.

För mycket olja i lådan? (Påverkar inte handbromsen ett smack)
Men hur kollar du nivån?
Varmkörd och motor på tomgång?
Bara dra upp stickan med kall stillastående motor blir fel.
Så kan man förvisso se SKICKET på oljan (färgen/lukten) men inte status på oljenivån.
#1264723
MickeM skrev: mån 13 aug 2018, 09:30 Vänta lite!
Blanda inte ihop P-läget i växelspaken/lådan med handbromsen/parkeringsbromsen.

Med P kan det rulla en dm fram eller bak, pga glappet i transmissionen.
Sen ska det ta stopp. Kan den rulla fritt trots P är det fel.

Även handbromsen har ett litet glapp fram och tillbaka.
Men ofta krånglar handbromsen på automat växlade bilar, pga att dom används för lite.

Men observera!
Handbroms och Pläget är två helt skilda saker!
P-läget blockerar växellådan och verkar därmed på drivhjulen via transmissionen.
Handbromsen verkar mekaniskt via vajer till bromstrummor inuti bakre bromsskivorna.

Det är ingen skillnad öht på handbromsen/parkeringsbromsen på en Manuell och en automat.
Endast P-läget skiljer. P-läget finns för att en automatlåda har annars friläge med motor av.
Dvs drar inte med motorn om bilen rullar oavsett växelläge pga hydrauliska momentomvandlaren. (Ingen kopplingslamell)
En manuell står skapligt med hjälp av motorns friktion/tröghet ändå, bara en låg växel är i.

Extra tydligt:
Dålig handbroms får den INTE att rulla fritt i P-läget, eftersom Pläget blockerar i växellådan!

Att du tagit ur drivaxlarna har inget med detta att göra.
Dom sitter i slutväxeln, och då skulle den inte driva framåt eller bakåt heller.

Ska du testa handbromsen funktion, får du ställa bilen i lutning med N i växellådan. (Som du gjorde)
Då ska den inte rulla. Ofta kan den ta bra framåt, men dåligt bakåt, och då behöver det justeras vid hjulen.
Du kan också rulla SAKTA framåt/bakåt och dra åt handbromsen. Den ska bromsa ganska bra, men inte lika kraftigt som fotbromsen. Det klarar den inte.

För mycket olja i lådan? (Påverkar inte handbromsen ett smack)
Men hur kollar du nivån?
Varmkörd och motor på tomgång?
Bara dra upp stickan med kall stillastående motor blir fel.
Så kan man förvisso se SKICKET på oljan (färgen/lukten) men inte status på oljenivån.
Drivknuten hade gått utav. Den inre är okej.

Bör jag köpa ny drivknut eller komplett drivaxel?

Jag menar, jag har ju kört ett tag med bilen.

Vid varm körning så är oljan över max.
Oljan är rödbrun.
#1264730
Om en drivknut är av skulle du inte komma en meter.

P-läget på en automatlåda kan enkelt jämnföras med att stanna med en växel i på manuell låda. Den "låser" drivningen(igen, enkelt förklarat). pga. glapp i drivlinan kan bilen rulla fram/bak en liten bit(någon dec. totalt), men sen är det stopp.

Det har alltså inte ett dugg med någon (hand)broms att göra, utan är helt fristående. Om bilen rullar på P-läget är det fel på lådan eller drivningen - INTE på någon (hand)broms.
#1264738
Lucif3r skrev:Om en drivknut är av skulle du inte komma en meter.
Jag trodde att P gjorde så att däcken endast kunde rulla motsatt rotation, vilket betyder stopp i praktiken då båda däcken har samma rotationshastighet vid rak körning.

Jo, det är ju en 4WD jag kör.

Låsringen hade gått utav för yttre drivknut skar.

Har kollat priser:

500 kr komplett drivknut yttre SKF.
1280 kr komplett drivaxel SKF.

Jag börjar luta mer mot att köpa ny drivaxel för att gummit på innre drivaxel har fått torrsprickor.
Bilagor
received_303160667085813.jpeg
received_303160667085813.jpeg (175.89 KiB) Visad 2459 gånger
received_205438796994515.jpeg
received_205438796994515.jpeg (254.13 KiB) Visad 2459 gånger
#1264901
Passade på att köpa en helt ny drivaxel från SKF. 1280 kr kan vara värt. Dem skulle ha 500 kr för en drivknut. Min inre drivknut har ju en damask som har torrsprickor och då tror jag att damasken kanske har en vinter till att klara sig med?

De övriga damasker har ju gått sönder, och det var volvo orginal sedan begynelsen.
Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]