Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LostMySelf
#1264541
Gjorde service i november när jag köpte bilen, det vill säga olja och alla filter. Nu 1800 mil senare har servicelampan börjat lysa och jag undrar hur länge jag kan köra med den innan jag måste göra service igen?

Tänkte ju kanske ställa av bilen inför vintern men inte bestämt mig än, annars har jag ju hört att service en gång om året räcker (dvs i november).

Oljenivån är lite mer än halva mellan strecken på stickan och färgen ser bra ut i övrigt.

Kamrem, vattenpump, pumprem, multirem, spännare och glödstift bytte jag också för 1800 mil sen.

Gäller en V70 TDI 98
av LostMySelf
#1264572
Lucif3r skrev: sön 12 aug 2018, 21:35 Service-lampan går enbart på tid och mil sen den nollades - inte sedan servicen utfördes. Den har inte en susning om hurvida bilen är servad eller ej, och har ingen som helst funktionell betydelse.
Lampan släcktes dock iom förra servicen, spelar ändå ingen roll alltså? Isf kör jag på ett tag till och gör min årliga service då.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1264605
Om du kör så pass mycket med bilen så hade jag rekommenderat att byta olja & filter mer än en gång per år, i ditt fall hamnar du kring 2500mil mellan oljeservicearna vilket jag anser vara alldeles för långt intervall om man är lite rädd om grejerna. Själv kör jag ungefär samma sträcka per år men jag byter olja/filter var 1000:e mil oavsett vad kalendern visar för månad.
av LostMySelf
#1264629
Hilmer skrev: mån 13 aug 2018, 06:36 Om du kör så pass mycket med bilen så hade jag rekommenderat att byta olja & filter mer än en gång per år, i ditt fall hamnar du kring 2500mil mellan oljeservicearna vilket jag anser vara alldeles för långt intervall om man är lite rädd om grejerna. Själv kör jag ungefär samma sträcka per år men jag byter olja/filter var 1000:e mil oavsett vad kalendern visar för månad.
Då ringer jag och bokar tid, sen byter jag var 1000:e mil framöver. Alla andra filter kan jag ta till våren då eller? Kupé, luft, bränsle och diesel. Vilka mer finns det?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1264641
LostMySelf skrev: mån 13 aug 2018, 10:01
Hilmer skrev: mån 13 aug 2018, 06:36 Om du kör så pass mycket med bilen så hade jag rekommenderat att byta olja & filter mer än en gång per år, i ditt fall hamnar du kring 2500mil mellan oljeservicearna vilket jag anser vara alldeles för långt intervall om man är lite rädd om grejerna. Själv kör jag ungefär samma sträcka per år men jag byter olja/filter var 1000:e mil oavsett vad kalendern visar för månad.
Då ringer jag och bokar tid, sen byter jag var 1000:e mil framöver. Alla andra filter kan jag ta till våren då eller? Kupé, luft, bränsle och diesel. Vilka mer finns det?
På min bil är det bytt olja och filter var 1000:e mil eller minst 1g/år sedan ny och det syns verkligen när man tittar in i motorn där man kan, inte en tillstymmelse till avlagringar.
Vevhusventilationen delade jag på eftersom det är ett känt problem på dessa bilar, det var bara att montera ihop igen, mer eller mindre kliniskt rent! Visst kostar det att göra täta servicear, men man vinner på det i långa loppet.
Min bil har rullat 39000mil nu och maskinellt bör den ledigt kunna gå lika mycket till ;)

Övriga filter kan man byta lite mer "vid behov", de har ju ett betydligt längre bytesintervall.
av LostMySelf
#1264661
Hilmer skrev: mån 13 aug 2018, 10:47
LostMySelf skrev: mån 13 aug 2018, 10:01
Hilmer skrev: mån 13 aug 2018, 06:36 Om du kör så pass mycket med bilen så hade jag rekommenderat att byta olja & filter mer än en gång per år, i ditt fall hamnar du kring 2500mil mellan oljeservicearna vilket jag anser vara alldeles för långt intervall om man är lite rädd om grejerna. Själv kör jag ungefär samma sträcka per år men jag byter olja/filter var 1000:e mil oavsett vad kalendern visar för månad.
Då ringer jag och bokar tid, sen byter jag var 1000:e mil framöver. Alla andra filter kan jag ta till våren då eller? Kupé, luft, bränsle och diesel. Vilka mer finns det?
På min bil är det bytt olja och filter var 1000:e mil eller minst 1g/år sedan ny och det syns verkligen när man tittar in i motorn där man kan, inte en tillstymmelse till avlagringar.
Vevhusventilationen delade jag på eftersom det är ett känt problem på dessa bilar, det var bara att montera ihop igen, mer eller mindre kliniskt rent! Visst kostar det att göra täta servicear, men man vinner på det i långa loppet.
Min bil har rullat 39000mil nu och maskinellt bör den ledigt kunna gå lika mycket till ;)

Övriga filter kan man byta lite mer "vid behov", de har ju ett betydligt längre bytesintervall.
1000 mil för olja och filter och resten var 12:e månad låter sunt så jag kommer köra på det i framtiden.
Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)