Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1264219
Hej alla är nu så att jag är sugen på att kapa taket på min v70 :-D
Har aldrigt byggt om ett fordon innan och skulle kunna behöva lite råd på hur man ska kunna få han regbesiktigad.
Mina funderingar är
Tex förstärningar av kaross vad som behövs göras där eller om det bara räcker med svetsade dörrar

Vart bälten ska vara.

Får man ha ett extra backljus tänkte ha blinkers i orginal backljus.

Och så undrar jag hur går regbess till
Bilen är bessad 2 år, kommer dom bara regbessa bilen eller besikgta bilen normalt igen också?

För er som byggt cab innan har ni stöt på några problem under bygget eller regbess isåfall vad?

Tacksam för alla råd och tips man kan få samt svar på mina frågor
#1264245
Att bara svetsa dörrarna duger väl om bilen ska gå en sommar kanske innan den skrotas. Även om man svetsar dörrarna så blir den ändå inte direkt styv i karossen. Så man får tänka till lite innan man använder domkraft! Vill man använda den under flera år framåt så är det bara att börja svetsa i extra balkar. En annan nackdel med svetsade dörrar är att det blir inte så roligt att komma i och ur.

Att komma ihåg att svetsa i förstärkningarna I-N-N-A-N man kapar av taket. Och så ska alla vassa kanter tas bort. Att flytta infästningspunkterna för bälten är inte heller helt enkelt då den övre infästningen ska vara stadig och dessutom sitta i vettig höjd. Extra backljus får man ha.

Eftersom det blir att bygga på en bil med självbärande kaross så blir det att typa om till ombyggt fordon via SFRO innan den kan registreringsbesiktas.
#1264277
SFRO har rätt bra lathundar för vad som måste göras för att få bygge X godkänt i deras handbok.

Eftersom det är självbärande kaross så krävs det rejält med förstärkningar - speciellt på en f.d. kombi - för att skiten inte ska vika sig på mitten vid första gupp. Du kan inte tänka att du ska ha "motsvarande tak" i försärkning, utan du lär nog 3 eller t om 4 dubbla det. Och som marlboro säger ska förstärkningarna dit INNAN taket kapas, annars viker sig bilen på mitten direkt av sin egen vikt.

Det är långt ifrån att bara kapa av taket på en bil och tro att det fungerar.


Ang. reggning. Du måste gå via SFRO och minst ombyggt fordon, där krävs bl.a. byggbesiktning, ursprungskontroll, slutbesiktning, bullerprov och slutligen enskilt godkännande/regbesiktning.
Kostar en skaplig slant.
#1264370
Hurvida det är värt det eller ej är väl upp till var och en. Men dom flesta inser inte hur mycket jobb(och pengar) som faktiskt krävs för något som vid första anblick ser enkelt ut, "kapa av taket tar ju bara 5min, så det kan väl inte kosta mycket?" t ex

Men så enkelt är det alltså inte, inte på långa vägar.

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]