Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Norfleet
#1263901
En 850 med årsmodell 1994 har plötsligt fått sporadiska problem med ABS lampan i instrumentpanelen som lyser till och från. Vid felkodsutläsning från kontrollern i motorutrymmet fås från sockel A3 felkod 444 - Ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler.

Rensas felkoden där och då har lampan hittills inte tänts vid bilens första självkontroll (vid nyckelvred i tändningsläge). När som helst under färd kan dock lampan tändas, och lika snabbt som den tändes kan den också släckas -- mitt under färd.

Då bilen saknar den berömda ABS-boxen där lödningar blir dåliga, drar jag mig istället mot att skylla på ABS-reläet som kan tänkas börjar sjunga på sista versen. Bilen har trots allt rullat en bit över 50 000 mil. I en tidigare tråd svarar Petsson på ett liknande problem att det finns en "skarv" som typiskt blir dålig. Vilken skarv som åsyftas kunde jag dock inte förstå. Att köra på en riktigt skakig väg kan fungera som provocerande beteende för att försöka släcka lampan.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]