- ons 08 aug 2018, 11:29
#1263844
Hej,
Så har man blivit med Volvo igen. Köpt en S70 (-00 tror jag det var) för ett par tusenlappar för att ha som reservbil. Osannolikt välskött och fin. Inte en skråma in- eller utvändigt. Motorrum, skuff och kupe rena och fina som barnbarnens bakdelar. Nya sommardäck-däck. Går som ny, klarar en rondell på 5an utan att hacka. Allt lull-lull, elektronik och skit funkar som det ska med undantag av ACn. Men i en uppnått ålder av 64 utan värmeslag, hjärtinfarkter, strokisar och annat verkar gubben klara sig fint utan kylning. Så ingen AC är helt OK i en reservbil.
Men som erfarenheten från snart 45 års skruvande, svetsande, fullagande med gamla bil-lik vet man att det alltid finns ett MEN. Så även med denna bortskämda, total-daltade S70n med 36000 på mätarn.
Det visade sig efter en liten tur på några mil. Rödlampan för låg kylvätskenivå började lysa men jag körde på i ca 10 mil och tänkte: "ja,ja dom har väl glömt/skitit i att fylla på". För motortempen låg stadigt och stilla på rätt nivå. Men till slut stannade jag på en mack och fyllde på. Vatten, ingen glykol. Och då blev det vulkanutbrott. Det påfyllda vattnet började koka som Pinatubo. "Ojsan här var varmt!". När vulkanutbrottet avstannat och husse käkat en Magnum Classic gick färden vidare. Efter en minut gick tempmätarn upp i rött och från huven uppsteg vattenånga som från ett gammalt ånglok. Stannade, tog en funderare, googlade lite på mobilen och kollade sen ner i vulkankratern (eg. kylvattenbehållaren). Det var torrt som i Sahara.
Så diagnosen kräver ju ingen hjärn-neuro-kompetens. Topp-packningen är paj. Det är läckage mellan topp-kylkanal och cylinder/ cylindrar. Sånt känner man/ vet man. Hände mig 1a gången i livet november -73 mellan Nikkaloukta och Kiruna på SAABEN (2t, trubbnos -60, 38hp). Då tog det mig 1 timme på OK-Macken i Jokkmokk att dra dit en ny packning utan momentnyckel och annat trams. Sen gick den ett par 10.000 mil utan att larva sig.
Men nu 2018 och 18-årig S70 med 36000 på mätarn är det ju lite eljest. Behöver lite input från andra snåla "det-går-så- länge-det-går-850-tidiga-v/s70-ägare-med-pajad-topp-packning-ägare". Hur länge har ni lyckats köra med OK temp i motorblock men med en glödande, taskigt kyld topp? Som nämnts ovan går objektet som ett strykjärn med OK motortemp. Men ajabaja om man fyller på vatten så det når toppen. Då blir det vulkanutbrott. Givet "tantkörning" utan varvning, rejsomkörningar, etc. Reservbil som sagt.
Och ursäkta om jag förolämpar Volvo-entusiaster med detta sunk-inlägg. Men man måste se saker i sin context. Sammanhang heter det visst på svenska.
MVH/ECChatare
Så har man blivit med Volvo igen. Köpt en S70 (-00 tror jag det var) för ett par tusenlappar för att ha som reservbil. Osannolikt välskött och fin. Inte en skråma in- eller utvändigt. Motorrum, skuff och kupe rena och fina som barnbarnens bakdelar. Nya sommardäck-däck. Går som ny, klarar en rondell på 5an utan att hacka. Allt lull-lull, elektronik och skit funkar som det ska med undantag av ACn. Men i en uppnått ålder av 64 utan värmeslag, hjärtinfarkter, strokisar och annat verkar gubben klara sig fint utan kylning. Så ingen AC är helt OK i en reservbil.
Men som erfarenheten från snart 45 års skruvande, svetsande, fullagande med gamla bil-lik vet man att det alltid finns ett MEN. Så även med denna bortskämda, total-daltade S70n med 36000 på mätarn.
Det visade sig efter en liten tur på några mil. Rödlampan för låg kylvätskenivå började lysa men jag körde på i ca 10 mil och tänkte: "ja,ja dom har väl glömt/skitit i att fylla på". För motortempen låg stadigt och stilla på rätt nivå. Men till slut stannade jag på en mack och fyllde på. Vatten, ingen glykol. Och då blev det vulkanutbrott. Det påfyllda vattnet började koka som Pinatubo. "Ojsan här var varmt!". När vulkanutbrottet avstannat och husse käkat en Magnum Classic gick färden vidare. Efter en minut gick tempmätarn upp i rött och från huven uppsteg vattenånga som från ett gammalt ånglok. Stannade, tog en funderare, googlade lite på mobilen och kollade sen ner i vulkankratern (eg. kylvattenbehållaren). Det var torrt som i Sahara.
Så diagnosen kräver ju ingen hjärn-neuro-kompetens. Topp-packningen är paj. Det är läckage mellan topp-kylkanal och cylinder/ cylindrar. Sånt känner man/ vet man. Hände mig 1a gången i livet november -73 mellan Nikkaloukta och Kiruna på SAABEN (2t, trubbnos -60, 38hp). Då tog det mig 1 timme på OK-Macken i Jokkmokk att dra dit en ny packning utan momentnyckel och annat trams. Sen gick den ett par 10.000 mil utan att larva sig.
Men nu 2018 och 18-årig S70 med 36000 på mätarn är det ju lite eljest. Behöver lite input från andra snåla "det-går-så- länge-det-går-850-tidiga-v/s70-ägare-med-pajad-topp-packning-ägare". Hur länge har ni lyckats köra med OK temp i motorblock men med en glödande, taskigt kyld topp? Som nämnts ovan går objektet som ett strykjärn med OK motortemp. Men ajabaja om man fyller på vatten så det når toppen. Då blir det vulkanutbrott. Givet "tantkörning" utan varvning, rejsomkörningar, etc. Reservbil som sagt.
Och ursäkta om jag förolämpar Volvo-entusiaster med detta sunk-inlägg. Men man måste se saker i sin context. Sammanhang heter det visst på svenska.
MVH/ECChatare