Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1263844
Hej,
Så har man blivit med Volvo igen. Köpt en S70 (-00 tror jag det var) för ett par tusenlappar för att ha som reservbil. Osannolikt välskött och fin. Inte en skråma in- eller utvändigt. Motorrum, skuff och kupe rena och fina som barnbarnens bakdelar. Nya sommardäck-däck. Går som ny, klarar en rondell på 5an utan att hacka. Allt lull-lull, elektronik och skit funkar som det ska med undantag av ACn. Men i en uppnått ålder av 64 utan värmeslag, hjärtinfarkter, strokisar och annat verkar gubben klara sig fint utan kylning. Så ingen AC är helt OK i en reservbil.

Men som erfarenheten från snart 45 års skruvande, svetsande, fullagande med gamla bil-lik vet man att det alltid finns ett MEN. Så även med denna bortskämda, total-daltade S70n med 36000 på mätarn.

Det visade sig efter en liten tur på några mil. Rödlampan för låg kylvätskenivå började lysa men jag körde på i ca 10 mil och tänkte: "ja,ja dom har väl glömt/skitit i att fylla på". För motortempen låg stadigt och stilla på rätt nivå. Men till slut stannade jag på en mack och fyllde på. Vatten, ingen glykol. Och då blev det vulkanutbrott. Det påfyllda vattnet började koka som Pinatubo. "Ojsan här var varmt!". När vulkanutbrottet avstannat och husse käkat en Magnum Classic gick färden vidare. Efter en minut gick tempmätarn upp i rött och från huven uppsteg vattenånga som från ett gammalt ånglok. Stannade, tog en funderare, googlade lite på mobilen och kollade sen ner i vulkankratern (eg. kylvattenbehållaren). Det var torrt som i Sahara.

Så diagnosen kräver ju ingen hjärn-neuro-kompetens. Topp-packningen är paj. Det är läckage mellan topp-kylkanal och cylinder/ cylindrar. Sånt känner man/ vet man. Hände mig 1a gången i livet november -73 mellan Nikkaloukta och Kiruna på SAABEN (2t, trubbnos -60, 38hp). Då tog det mig 1 timme på OK-Macken i Jokkmokk att dra dit en ny packning utan momentnyckel och annat trams. Sen gick den ett par 10.000 mil utan att larva sig.

Men nu 2018 och 18-årig S70 med 36000 på mätarn är det ju lite eljest. Behöver lite input från andra snåla "det-går-så- länge-det-går-850-tidiga-v/s70-ägare-med-pajad-topp-packning-ägare". Hur länge har ni lyckats köra med OK temp i motorblock men med en glödande, taskigt kyld topp? Som nämnts ovan går objektet som ett strykjärn med OK motortemp. Men ajabaja om man fyller på vatten så det når toppen. Då blir det vulkanutbrott. Givet "tantkörning" utan varvning, rejsomkörningar, etc. Reservbil som sagt.

Och ursäkta om jag förolämpar Volvo-entusiaster med detta sunk-inlägg. Men man måste se saker i sin context. Sammanhang heter det visst på svenska.

MVH/ECChatare
#1263851
Jag lyckades köra göteborg-skellefteå tur å retur, det enda jag märkte var att den gick lite sämre vid kall uppstart av motor, typ på 4 cyl men rättade till sig när vattet försvann i cyl.
(O) rolig läsnig för övrigt ;-)
#1263879
Först och främst!
Att det börjar koka när du skruvat av locket är inget konstigt.
Då försvinner övertrycket som hindrar kokning.
Normal temp kan vara väl över 100' med övertrycksystemen
(Det hade du inte i 2t Saabens tvärställda kylare. Inte i efterföljande V4 med normal placerad kylare heller)
Speciellt kan tempen stiga över 100' när man stannat med varm motor en varm dag. Vattenpumpen stannar.
Då ökar tempen en stund, för att sen falla.

Vidare :
Är locket tätt, eller skruvade du dit det dåligt? Kanske spricka i expkärlet?
Samma som ovan med trycket.

Att topplockspackningen går på volvos 5cyl händer nästan bara efter kraftiga överhettningar. =mycket ovanligt.
Många byts i onödan, när felet var expkärlslocket som släpper ut trycket, eller oljekylaren som läcker in olja i vattnet eller vice verca.

Men ofta rostar nedre slangklamman till kylarslangen av så vattnet rinner snabbt ut, helt plötsligt under färd.
Då överhettat den å det grövsta.

Är den klamman ny, kan man misstänka att så skett, och någon avyttrar bilen snabbt efter det.....

Lukas det tydligt avgaser i expkärlet är det inget bra!

Läckage i värmeelementet är också vanligt, men av det mindre slaget.
Inget forsande.
#1263891
Tack för snabba bra svar!
Jo kokande i övertryckssystem när man lättar på locket till expansionssystemet känner jag till och vet att det är skillnad mot antika fordon som 2t-SAABar etc. (kylarn på dom sitter f.ö. inte tvärmonterad utan bakmonterad inne i motorrummet). Men skillnaden mot den aktuella S70-problematiken är att S70n dricker kylarvatten som en kamel i Sudan. Om man fyller expansionskärlet fullt vill säga. Verkar inte vara så annars. D.v.s. om man accepterar att lampan för "låg kylvätskenivå" lyser rött och man luffar på i sakta 110km/h takt på motorvägen så är allt lugnt. Men jävlar om man stannar på Cirkle K och slår i 2-3 liter vatten så brakar helvetet löst. Tjernobylkokning, tempmätarn på rött, ångmoln som när man slänger vatten på aggregatet i en bastu o.s.v. När öket sedan har gjort sig av med det (oönskade?) vattnet är allt frid och fröjd igen. Går som en klocka och startar fint. Kanske några extra varv på startmotorn för att bli av med prostata-problemet (vatten i en cylinder?).

Nog måste det vara läckage mellan topp-kyl-kanal och cylinder? Eller? Luktar inte avgaser från kylarvattnet, oljan svart och fin och ingen påtaglig vit-rök ur avgassystemet. Men varsnagerst ska vattnet ta vägen om inte via motorn? Den läcker inte en droppe undertill oavsett om den kokar som morsans vidbrända gröt eller bara står och luffar snällt på tomgången
#1263897
Om så mycket kylvätska försvann in i motorn borde den vitryka så "meteorologerna skulle ändra dyngsprognosen för vädret"

Det står en 1967 3cyl 2t Saab 93 kombi 4vxl bakom logen där kylaren sitter på tvären. (Skrot)
Trodde därför att alla 2t hade så. Körde själv en Saab 96 V4 1973 ett tag.

Puttrande halvvarm på tomgång, bubblar det i det öppna expkärlet då?
Kanske lite gas. ..

Så klart att det KAN vara packningen. .
Är nämnda slangklamman nybytt?
#1263899
Men vattenpumpen pumpar väl först vattnet till toppen även om nivån är låg ( så länge det inte går under nivån för vattenpumpen). Om du startar bilen kall och fyller upp expansionskärlet, bubblar det om du har av locket?

Är det så illa som du säger borde bilen vitryka kraftigt vid kallstart när det finns vatten i en cylinder. Jag har inte kört vit-5an men dock b230 med kass packning och då steg mätaren till max när det blev ont om vatten eftersom givaren sitter i toppen.
#1263909
Men hörrudu Micke; en 2t kombi bakom logen är inte skrot. Det är en antikvitet, en skönhet, ett stycke svensk industrihistoria. Den ska du vara rädd om. Oavsett om någon överentusiastisk okunnig figur med projektdrömmar råkat montera kylarn på tvärsen. Men det är ju lite off topic i detta Volvo-forum. Jag ska göra en lite noggrannare felsökning m.a.p. slangklämma, nystart-vit-rök etc. på S70n och återkomma om jag känner att det är OK att plåga er med detta sunk-ämne.

MVH/ ECChatare
#1264339
Lite ny info från den gamle (och kanske ej så kloke som han trodde..). Har gjort lite nya tester och till att börja med måste jag nog revidera min ursprungliga katastrofteori om brusten topp-packning:

Ingen vitrök vid kallstart. Ingen avgaslukt i expansionskärl och fin, ren olja på sticka och oljepåfyllningslock. Har känt på golvmattor höger och vänster i kuppen. Torrt. Har legat och kikat under bilen i olika lägen. Stängd motor nyfyllt 3l vatten; inte en droppe. Kall nystartad motor på tomgång (betongfast 900 rpm) nyfyllt 3l vatten; inte en droppe. Varmkörd efter påfyllda 3l och tempnålen stadigt på exakt normal-läge; både på tomgång och avstängd; inte en droppe.

Däremot har det efter senaste vattenpåfyllningen börjat tjuta från multiremmen eller från något av aggregaten som den driver. Fenomenet fanns lite av och till tidigare men nu blivit mer konstant. Märks tydligast vid gaspådrag under belastning men kan nu även börjat yla till när den står och luffar på tomgång. Börjar lukta defekt vattenpump/vattenpumpslager för den gamle, och okloke. Då är det ju så att får man ju försöka se det positiva som alltid här i livet; inget topp-packningsbytes-helvetes-projekt. Bara "lite" pill med kylsystemet som väntar.

Men min förundran är stor. Hur kan det försvinna så stora mängder kylarvätska utan att den ångar bort via avgaser, rinner ut på ICA-parkeringen, skållar husses framtassar via värmepaketet, etc.? Kan den gamla trotjänaren dumpa ut litervis av vatten under körning utan att ge något tecken från sig på att så sker? Expansionskärlslock? Expansionskärl?Osynliga sprickor och läckage i slangar som bara visar sig under körning? Annat?

I mina vetenskapliga tester av den Grönes (numera döpt så) kylsystem gjorde jag en för stunden och givet vädret en irrelevant observation: Värmesystemet värmer inte. Med full värme och full fläkt blåser det bara utomhustemp. Iofs med orkanstyrka men bastu-värme blir det inte. Kan det ha nån relevans i sammanhanget?

Ynkade mig för hustrun över mitt lidande varpå hon svarade; jamen e du säker på att du fått hela systemet fullt med vatten? Gav mig en dejavu ca 20 år tillbaks i tiden när vi inte fick igång kompisens Range-Rover och pillade ned motorn i molekyler, honade cylindrar, planande toppar etc. och hustrun i ett sent skede av det seriösa projektet förvillade sig in i garaget och ställde den korkade frågan; Jamen är det tillräckligt med soppa i tanken? Eh ja, det tror vi men vi kanske skulle........... Behöver jag säga mer?

Jävla fruntimmer! Varför måste dom alltid skicka ned en i förnedringens djupaste svart-hål?

HJÄLP! Har ni några tips ang. försvinnande kylvätska enligt ovan?

P.S. Fan vad jag saknar mina gamla Amazoner! Kallt/varmt via vajerstyrd ventil på en kylarslang. Varmt och gosigt i -30C och AC på sommarn via den lilla snedställda trekantiga sidorutan. Inget trams. D.S.
Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]

@Officefb , Enklast är väl att kö[…]