Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1264347
Haha, du skulle skriva kåserier i nån tidskrift....

Jag tror nu att din vattenpump inte fungerar.
Säkert har skovelhjulet lossnat från axeln, så den bara hänger med en aning.

Det skulle förklara varför den överhettar ibland, OCH ger en högst medioker om någon värme. (Ingen/dålig cirkulation)
Mellan motor och kylare får man viss självcirkulation, men inte till elementet.
Känn på slangarna vid torpedväggen. Säkert inte så varma som dom borde vara.....

Offtopic:
Saab 93'an är skrot. Det garanterar jag.
Jag vet att entusiaster väcker liv i fordon endast bestående av karossfragment, men denna ställdes krockskadad på ett stenröse tidigt 70tal.
Sedan omplacerad medelst timmergrip mer än en gång, så det finns inte en rak plåtyta. Ingen rostfri plåtyta heller.
Den är skrotad på den tiden man kunde ha bilen kvar. Dvs inga papper. Den är numera karross-ren.
Motor och allt annat användbart har räddats och ligger "på lager". Karossen åker med i nästa plåtcontainer.
Jag har tom kapat ur en stor bit ur taket när jag behövde plåt..... (enda användbara plåten)
#1264362
Jamen tack Micke! Det där att skoveldelen på vattenpump halv- eller hel-lossnat från axeln tror jag på. Ska ta och börja agera enligt den teorin när inspirationen infinner sig. Det tar liksom lite tid att få upp glöden så här på ålderns höst. Varje morgon måste man till att börja med mjuka igång den där spindelleden från Biltema som har ersatt höger höftled så man klarar ett motor-rums-böj. Jag får återkomma i ämnet när jag har något substantiellt att delge.

Och off-topic: Det gör mig ont att höra om SAABen. Men sorg och smärta är ju en del av livet. Ett sista pallantivt förslag så här i SAAB-livets slutskede: Du har ju redan kapat ut ett redigt hål i taket. Varför inte göra detsamma i golvet? Det är nästan bara tunnplåt. Jag vet, har varit där med vinkelslipen. Och så ta timmergripen och placera den avlidna i nåt hörn av egendomen där frugans väninnor inte ser det och behöver himla med ögonen. Och så fyller du innanmätet med lite torv, mossa, matjord och planterar en rejäl ungbjörk mitt i härligheten. Kunde bli en fin "Installation" som konstkritikerna säger.
#1264365
Eller varför inte göra en riktig lekplats för existerande barn/ barnbarn beroende på var i livet du är? En riktig lekplats består inte av EU-godkända gungor, rutschkanor och skit. En riktig lekplats består av bilvrak, vitnande älg-skallar, kasserade 2"6-plankor med vassa spikar, farfars avlagda hammare och en rostig bågsåg. Med något dylikt lär sig småkrypen kreativitet och livets fundamenta.
#1264405
Haha golvet finns inte längre. Efter åren gick utan hjul och fönsterrutor växte sig löv och mossa till ett tjockare jordlager OVANPÅ golvet innuti bilen. (Jag har fotat för jag älskar sådant. KULTUR så det skriker!)
Där golvet borde ha befunnit sig var minst 1dm ner i marken när den flyttades första gången.
Det har återgått i naturens kretslopp, så att säga.
Den är numera framfytttad för att hamna i en metallcontainer inom kort.
Men jodå, mina döttrar får en lite mer gammaldags lantlig uppväxt med don-lider, hölass, Grålle, metspö och gummistövlar....
Men visst har dom surfplatta, playstation och mobiler också.....
Detta var kul att skriva, men bäst att sluta med offtopic innan nån moderator morrar.
#1265439
Lite update och nya frågor kring den här problematiken för den/ de som har erfarenhet/ kompetens och orkar svara: Öket dräller inte en ml vatten när expkärlet är fullt och motorn går på tomgång: Varm som kall. Däremot börjar det ånga kraftigt från expansionskärlet när motorn når arbetstemp (= överhettning?). Dessutom ylar motorn kraftigt från kamrems-/ multirems-delen av motorn. Och då menar jag YLAR. Inte skramlar, lagermorrar etc., utan högt ylande ljud. Ibland bara vid tomgång men kraftigast vid belastning (tex vid acceleration). I mitt tänk måste det handla om vattenpumpen. Att den inte av någon anledning inte får kylvattnet att cirkulera som det ska. Man vad kan vara grundfelet? OK om lagring till pumpen börjat ge upp efter 36000 mil. Eller om den hade börjat läcka vilket den inte gör. Men hur fanden kan en vattenpump sluta pumpa om den snurrar på? Kan det vara nåt skit med spänningen på multiremmen så att pumpen står still? Eller vad? Utgångsläget är att det handlar om en extremt välskött/ välservad långmilare med 36000 mil på mätarn som borde ha några år/ mil att ge men som inte är värd att lägga x10tkr på. En tanke är att chansa och byta vattenpump men då antar jag att man också måste av med kamremmen, fixa tolkar till kamdereven etc.. Suck! För visst kan man inte byta vattenpumpen utan att lyfta av kamremmen och rimligen byta när man liks är där och bökar?

Vore jättetacksam för konstruktiva snik-tips!
#1265443
Termostat som hängt sig stängd/nästan stängd, kylare full med skit/tidigare försök med "kylarcement" är uteslutet? Förklarar inte ylandet från kamrems-/ multirems-delen av motorn dock.
Tack i övrigt för en underhållande tråd. :)
#1265445
Ett fel på äldre BMW var ju att pumphjulet släppte på axeln på vattenpumpen så det kan ju inte uteslutas. I det fallet var skovelhjulet av plast.
#1265453
Återigen tack för svar och spekulationer. Tror inte på det här med igensatt kylarsystem. Varför skulle annars tempmätarn snällt stanna på normaltemp när kylsystemet är full-fyllt med vatten och vid uppnådd (via tomgångskörning) normal-temp fungerar utan läckage? För att sen börja gradvis börja överhetta och blåsa ut vattenånga via expansionskärlet när motorn får stå och luffa på? Luktar ofunkande vattenpump (=dålig cirkulation) i min värld i enlighet med tidigare trådsvarare. Det här med BMW-pumpar där skovelhjulet separerat/ halv-separerat från drivaxeln låter som en trolig förklaring för mitt dilemma. Men känns ändå lite hypotetiskt. Hur svårt kan det vara att fixera ett skovelhjul på en axel Volvo? Även efter 36000 mil.

Någon som upplevt något liknande?

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]