Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1265454
Nån som vet hur vattenpumps-havererade Merc- / BMW-isar låtit innan skovelhjul separerat från axel?

Sorry om det här återigen börjar bli lite offtopic men tycker det har ett generellt intresse. Moderator får bestämma.
#1265459
Att skovelhjulet (plast) släpper ifrån axeln (stål) är ganska vanligt på moderna vattenpumpar.
Det hände på en VW Passat (jävel) 1,8t vi hade förr. (Krångel-bil)
Vid ca 12,000mil.
"-ja, det är inte många pumpar som pallar till kamremsbytet vid 18,000mil" sa VW anställda personen när jag svärande och fräsande beställde en ny pump (och kamremsats) till min då ca 4år & 12,000mil gamla bil. (Usch vilken kamrem att byta. Jag förstår att det skulle ha kostat över 10,000kr för endast kamrem och pumpbyte på verkstad. Dvs exl oljservice osv...)
Pumpen som det byttes till var visst bättre, för den fungerade ännu vid 28,000mil när den bilen avyttrades.

Volvo är förvisso långt ifrån lika frekvent drabbade av detta som VW var då, men det händer. ...
Jag tycker du beskriver samma symptom som passat (jäveln) hade.
Men jag hade inga missljud iofs, men ljuden talar än mer för att pumpen är kass.
#1265473
Eftersom du efterfrågade "konstruktiva snik-tips" så ligger väl en genomspolning av kylaren och (prov)demontering av termostaten i den kategorin? :-)

Har du fortfarande tidigare beskrivet "prostataproblem" dvs startproblem av mottryck av icke komprimerbar kylarvätska som kommit in i förbränningsrummet? Den vätskan kan väl tyvärr inte komma in där på något annat sätt än från en spricka i cylindervägg/topplocket alternativt kass topplockspackning?
Uppkommer "prostataproblemet" endast vid vissa starter? Isåfall kan man ta i beaktande att det inte kommer in kylvätska de ggr man lyckas stanna motorn i kompressionsläge för den defekta cylindern.
Eftersom du verkar sakna kylvattenflöde till värmepaketet och oljud ifrån "multiremsidan" så gissar väl jag också på att vattenpumpen, kanske efterföljt varmgång och (minst) en kass toppackning.
Men jag har gärna fel. :-D

Ps Har nyligen bytt bil och har den gamla stående på parkeringen med liknande problem. Fyller jag på vatten så går den rimligt bra på tomgång utan kaskad i ett öppnat expansionskärl, när man stannar så fyller den en cylinder med kylvatten. Jag har bytat toppackning 1 gång (oerhört tråkigt jobb på denna enligt mig) och det höll 2-3000 mil så något mer är troligen vajsing denna gång. V40 2,0T -04 Den blir din för 3000 kr :-D https://www.blocket.se/malmo/Volvo_V40_ ... 0.htm?ma=1
#1265484
Hmmm, ja det här med kombofel; vattenpumpen slutat funka helt eller delvis följt av överhettning och blåst toppackning har jag också funderat på. Men det jag inte får ihop den teorin med är att den aldrig vitbolmar vid start och att oljan inte har några spår av vattenförorening. Vad gäller startproblemen så ja; dom varierar lite. Men dom känns inte som mottrycksproblem. Startmotorn drar runt med samma varv alla ggr. Det som däremot varierar är graden av tändningsbludder dom 1a sekunderna. Går inte rent på alla 5 ett kort tag för att sedan spinna som en katt på 900 rpm. Kan ju vara ett fel oberoende av kylproblem tänker den gamle. Termostat och/ eller igensatt kylare tror jag inte på då tempen ligger fint några mil efter påfyllning av vatten. Fick en ide om hur man kanske kunde avgöra om toppackningen gått eller ej: Varmköra med fyllt kylarvatten och sedan plocka stiften och pilla ner en utdragningsbar trasa i cylindrarna. För om det läcker in vatten i en/ flera cylindrar måste ju kolvringarna vara jävligt täta eftersom inget vatten når ner i tråget. Eller? Och då borde man väl se spår av vatten när man drar ur trasan? Nån som testat den diagnosmetoden? Jaja, återigen tack för alla svar och funderingar, får se hur jag gör. Måste ta det lite lungt med mekgymnastik ibland då jag för några år sen lejde en lokal slaktare att ersätta ena höftleden med en spindelled från Biltema. Tror jag ska involvera en av avkommorna i det här projektet. Slyngeln börjar bli duktig på att bråka med bilskrot. Nästan bättre än farsan sin otroligt nog.

Off topic:
Ja Passater ska man akta sig för.
V40 med blåst packning etc; nja inte just nu men tack för erbjudandet..
#1265517
Njä några trasor har inte åkt ner genom tändstiftshålen här. Är sprickan/skadan på packningen rimligt stor så borde tryckluft i nämnda hål istället ge bubblor i expansionskärlseländet, tänker jag. Annat sätt att ställa diagnos, som jag vet nyttjades av Volvo-mek på 90-talet var att blåsa in tryck från syrgasflaska, typ 200 bar i samma hål, motsvarar bättre en bränsleantändning än 6 bar, fick jag berättat för mig då. Nyttjades bla på den (hemska) PRV V6an, troligen också för att detektera vilken cylinderbank man skulle ge sig på att riva.
I denna slutna församling av människor skulle jag vilja ventilera ännu en tanke i kategorin dumsnåla/himpejimpe-tips, vad händer om du (eller din avkomma) skulle få för sig gå till en bilskrot och jaga fatt på en elektrisk kylvattenpump, samt koppla in densamma på övre kylarslang? Skulle den orka dra kylvätska förbi den troligen havererade originalpumpens impeller och därmed ge fullgod kylning på maskinen? Bifogar länk till exempelbild på pump, givetvis skulle en studie i detta omfatta en billig/gratis pump, inte dyringen på bild.
https://www.autoexperten.se/produkt/ele ... npump-12v/

OT:
Bra att Biltema finns med tanke på spindelleder.
Ang. V40´n så förstår jag ditt avböjande till erbjudandet.
#1265533
Jamen du, det där med elpump var en intressant ide. Tack! För att om det är så att skovelhjulet lossnat från axeln borde ju inte motståndet vara så stort. Och det skulle kunna göras stilenligt. En avkapad sladdbit från frugans hårtork, direktansluten till batteriet, givetvis osäkrat. Och så upp mellan skärm och huv, klämd mellan dörr och A-stolpe, virad ett par varv runt rattstången med två avskalade sladdändar behändigt tillgängliga för ihoptvinning inför start. Du råkar inte veta vilka fordon man ska leta i på skroten?
#1265556
Nej tyvärr. Efter lite googliserande så hittade jag några inlägg som gör gällande att det finns en "tilläggspump" på gamla 440/460, med funktion att ha eftergångstid/kylning när man slagit av motorn. Kan denna pump eventuellt göra jobbet? Någon gör gällande att den på något sätt fungerar i folkracesammanhang, ärligt vet jag inte kapaciteten alls. Du har väl inte en 440 ståendes bakom ladan? :-D
En mer stationär studie torde kunna göras med en cirkulationspump modell värmepanna, en sådan har väl många lyckliga familjer en extra i källaren? En fördel med detta är då såklart att du bara skulle behöva klippa sladdbiten på frugans hårtork på ett ställe, alltså behålla stickproppen och därmed i framtiden eventuellt kunna återställa frugans hårtorkningsmöjligheter.
Vad tror du? Hur har det gått för dig/din avkomma idag?

OT
Din beskrivning av att klämma kabeln i A-stolpe/dörr får mig att tänka på min första 4-hjuling, en a-traktor som tog mig till skola och första jobbet. En Duett -62. Vid tillfälle så laddade den väldigt dåligt, lösningen blev såklart ett extra batteri på passagerarsidan golv samt startkablar klämda på nämnda ställe och sen ut under motorhuven... När sen fordonet började hacka pga dåligt med ström till tändningen, så var det bara att lägga på klämman på extrabatteriet...voila 60 Aha extra som lätt tog mig hem till väntande laddare. :-)
#1265557
Bild på 440-pumpen gör gällande att den inte är svår att komma åt.
Bilagor
pumpen.JPG
pumpen.JPG (44.31 KiB) Visad 544 gånger
#1265596
Nej dessvärre ingen 440 på reviret. Bara en Bolinder Munktell 36a -56 med ”ryck-och-slit-skopa”, en Bedford TK 330 diesel och en akterruffad snipa med en alldeles för högvarvig 3-cyl riskokardiesel från en kyltransport-bil. Challengern R/T 440 -70 har en avkomma fått överta och sunk-Vallen -67 fick svärdottern. Så det känns lite tomt och ensligt som det ofta blir på ålderns höst.

Men on topic ska jag försöka leta fram något vattenpumpande, det var en kreativ ide. Ska även inhandla ett digitalt stetoskop från Biltema och lyssna på pumpen. Har starkt stöd för den strategin från min gamm-bils-skruvande slyngel som till vardags är läkare.

Och dessvärre har vi inte åstadkommit så mycket idag. Detta pga att när han meddelade att jag skulle bli farfar igen så skiftade fokus en aning från sprängskisser på kamrems-/ vattenpumpsdrivning till ultraljudsbilder.
#1265597
Och jo; bättre beg cirkulationspump har jag självklart liggande. Problemet är att en dylik lösning kräver DC/AC-omvandlare. Och dom kostar. Men jag kanske kan låna av nån som har och är skyldig mig en pilsner. Återkommer.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]