Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joko
#1263813
Hej.

Sprängde inre drivknuten på höger drivaxel och försöker nu få tag på en begagnad drivaxel.

Min fråga är, vilka drivaxlar går att byta mellan? Har manuell låda och har förstått att det inte är någon skillnad mellan drivaxlarna på 140hk och 170hk bensin motorerna.
MEN, går det att ta en axel från en V70 med automatlåda? Går det att ta en axel från en V70 med diesel motor?

Yttre drivknutarna på min bil har bult som går genom navet och inte mutter. Går det att köpa en drivaxel med mutter och byta den yttre drivknuten till bultversionen? Hade nämligen nyligen bytt yttre drivknuten på höger sida, så den är ny.

På den gamla drivaxeln finns nummern T990421, vet det ska finnas 2 numror men den andra är tyvärr oläslig.

Tacksam för svar.
Johannes
#1263827
Automaterna har en annan inre knut än med manuell.
En tripod istället för kulor, samt att axeln har en gummibalanserare.(balanseraren gör det enkelt att se snabbt)
(Detta gäller iaf på V70N, men V70I borde vara lika)

Du kan nog sannolikt INTE ta en med mutter till en som har skruv till yttre knuten, ens om du byter yttre knut.
Jag är TÄMLIGEN säker på att axelspåret för låsringen som håller yttre knuten är annorlunda.
Låsringarna är av helt olika typer, och jag tror att C-ringen till skruvmodellerna är grövre än gamla "låsringstång-modellen".
Kanske splinsen skiljer också...
Men jag är inte 100% säker på detta, men skulle inte ta risken.

Exakt vad som skiljer en turbo och diesel från de andra och/eller inbördes dom två emellan vet jag inte.
Kanske funkar....kanske inte...
#1263838
MickeM skrev:Automaterna har en annan inre knut än med manuell.
En tripod istället för kulor, samt att axeln har en gummibalanserare.(balanseraren gör det enkelt att se snabbt)
(Detta gäller iaf på V70N, men V70I borde vara lika)
Okej, tackar! Då faller "automat axlarna" bort i alla fall!

MickeM skrev:Du kan nog sannolikt INTE ta en med mutter till en som har skruv till yttre knuten, ens om du byter yttre knut.
Jag är TÄMLIGEN säker på att axelspåret för låsringen som håller yttre knuten är annorlunda.
Låsringarna är av helt olika typer, och jag tror att C-ringen till skruvmodellerna är grövre än gamla "låsringstång-modellen".
Kanske splinsen skiljer också...
Men jag är inte 100% säker på detta, men skulle inte ta risken.
.
Hur är det då, passar en drivaxel med mutter på min bil? om man skulle köra med mutter på höger sida och bult på vänster? Kanske inte optimalt men men...

Kena skrev:Kolla med någon som säljer drivaxlar om det är samma artikelnummer ;-)
Joo, har försökt jämföra artikelnummer men samma drivaxel är ofta kompatibel med 5-6 st volvo orginaldels numror, då blir inte riktit klok på det :-/

Johannes
#1263877
En knut med mutter, passar inte i hjulnavet för en knut med skruv eller vice verca.
Olika hjullager.

Om en drivaxel från en V70N skulle passa rakt av tror jag inte, men omöjligt är det inte.
Jag inbillar mig att V70N är bredare = längre axel.

Men dom ser lika ut för ögat.
Yttre knuten är lika 1999 tom 2007. (Skruvmodellen)

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]