Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uazon
#1263320
Bilen började pendla på tomgång efter jag rengjort gasspjället. Samtidigt uppstod det ett tjutande ljud som kommer när motorn och motorrummet blir varmt.
har kollat vacumslangarna från motorn utan fel.
har limmat packningen på gasspjället.
får också en pendlande felkod P0171
finns det någon som har någon aning om vart man ska söka problemet
/ Ulf
av MickeM
#1263350
P0171 är nästan alltid vakuumläckage.
För mycket syre i avgaserna och lamdasonden fetar på till sin max parameter. (Det kommer in luft EFTER LMM som inte finns med i beräkningen)
Sen sätts felkod.
Kan också vara LMM som mäter tokigt.
Kan också vara avgsläckage innan första lamdasonden.

Hur mår vevhusventilationen?

Men klassiska symptomen på P0171 är INGA.
Bilen går klockrent ändå.

Sannolikast med gasspjället i sig själv här.
Gick den klockrent innan, och du rengjorde spjället enbart som service?
Att symptomen ändras efter rengöring av dåligt spjäll händer rätt ofta.
Kan försvinna också om man har tur, men ETM-spjällen (Magneti Marelli) ger upp till slut.
Slits ut mekaniskt.

Samt, detta är kategorin för V70I. Dvs mer 850 än V70N som du har.
Enorm skillnad bilarna emellan elektriskt.
Dock inte ang ETM.

Du ska posta här: viewforum.php?f=19
Där läser folket som kan V70N.
Jag kan iofs båda modellerna, men fler ger bra tips i rätt tråd.
av uazon
#1263366
rengörningen blev gjord efter att den börjat gå oroligt på låga varv.
det blev bättre men den började pendla i varv och typ tjuta men den tjuter bara när det blivit varmt.
har kollat vacumledningarna från motorn men inte funnit någon lackage.
jag tycker att ljudet kommer från bakkant motorn.
jag ska kolla om deet går att mäta upp lmm eller låna någon som är hel.
tack för snabbt svar / Ulf
av MickeM
#1263434
Observera att P0171 högst sannolikt inte har med pendlande tomgången att göra!
Såvida du inte hittar ett större vakuumläckage.

Baksidan av motorn har inget som kan tjuta.
Där finns ingenting mer än avgasgrenröret.
(Om du inte har en turbo)

Men om du tar loss plasten ovanpå motorn och kollar plaströret för vevhusventilationen.
Är den Spräckt? Vanligt fel.

Det tystnar inte om du vrider/trycker på oljefyllningslocket?
av MickeM
#1263569
Om du nu ska ha begagnat gaspjäll, så ska du ta ifrån en med samma årsmodelll, OCH med samma motoralternativ.
Då finns chansen att det funkar rakt över.

Men bästa alternativet är att lämna in befintliga spjället till tex Atec2 och få det renoverat/uppgraderat.
Då är det färdigkrånglat.
Men det beror ju på hur prognosen för övriga bilen ser ut.

Kanske" har 3 av 4 hjul på skroten", eller sannolikt många år/mil kvar?

Är pendlande tomgången kvar efter att vevhusventilationen fixats?
Fungerar vevhusventilationen tillfredsställande?
Om inte, dvs, blir det övertryck i motorn när den är varm?
Då är den tät, och alla möjliga symptom kan uppträda.
Inte minst urpressade packboxar. ...

Rusa inte och köp gasspjäll och kastbyt utan att veta att allt annat är ok.
Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]