Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lincoln
#1262993
Hur vet jag att ja vänder kamremmen rätt? På min 740 finns ett märknings system 1-streck 1- streck 2-streck men vad har ja att gå efter på 850-remmen Någon som kan?? Kenneth
av MickeM
#1263010
På en 245'a jag hade förr så fanns det markeringar på remmen som skulle matcha markeringar på remhjulen.
Det var för att underlätta monteringen. Ingen med rotationen.

Om en rem inte är tydligt märkt med rotationsriktning så kvittar det.

Jag brukar rita på gamla remmen och över på hjulen.
Sen föra över strecken till nya remmen (räkna tänder) och sätta den mot nyss ritade strecken på hjulen.
Då blir det i samma kugg som innan.
Med eller utan VVT kvittar.

Strecken på remhjulen är inte att lita på, eftersom dom kan släppas mot kamaxel för justering.
av lincoln
#1263058
Jag tittade på youtube när en man bytte rem på en volvo 230 Han visade ett vit streck som ställdes upp på kamdrevet (inte nått som har med att kugga remmen rätt utan bara för att få den rättvänd) sedan ett till vitt streck som ska till fördelardrevet sedan har remmen två vita streck som hamnar på vev-drevet. om inte strecken är placerade så är remmen felvänd Vänd remmen då ska de stämma Jag har bytt på fler olika bilar som rullar än idag. de här var nytt för mig, så en viss oro blev de. Men dessa streck har ja bara sett på remmar till B-23 eller 230 Kolla på youtube Sökte hur man byter kamrem på volvo 230
av MickeM
#1263084
Lucif3r skrev: fre 03 aug 2018, 15:13 Nu undrade han iofs om hur man vänder kamremmen rätt, på vilket svaret är att det finns inget fram och bak på remmen.
Rotationsriktning för remmen, eller hur den är VÄND är ju samma sak.
.....om man nu inte vänder den ut och in och får kuggarna utåt, men då ska man ha permanent verktygsförbud eller nått.....

lincoln skrev: Jag tittade på youtube när en man bytte rem på en volvo 230 Han visade ett vit streck som ställdes upp på kamdrevet (inte nått som har med att kugga remmen rätt utan bara för att få den rättvänd) sedan ett till vitt streck som ska till fördelardrevet sedan har remmen två vita streck som hamnar på vev-drevet. om inte strecken är placerade så är remmen felvänd Vänd remmen då ska de stämma Jag har bytt på fler olika bilar som rullar än idag. de här var nytt för mig, så en viss oro blev de. Men dessa streck har ja bara sett på remmar till B-23 eller 230 Kolla på youtube Sökte hur man byter kamrem på volvo 230
Varför sätta streck vid remhjulen, och inte en tydlig pil, om det vore för hur den ska vara vänd?
Nej, strecken på B230 motorns rem (240,740,940) är bara för monteringshjälp. Inget för hur den måste vara vänd. (Rotationsriktning)
Det finns noll och ingen vikt i vilken kugg remmen sitter bara alla hjulen är rätt synade mot varandra.
Du kan alltså montera en B230 rem med vita strecken helt galet, bara axlarna ändå står rätt i förhållande till varandra.

Dvs, finns ingen pil som tydligt visar hur den skall rotera, så kvittar det.

Om man tar loss en använd rem, och monterar samma rem igen, bör den rotera åt samma håll som innan.
Men det är inte fallet här och nu.
av Lövet
#1263470
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]