Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1262737
Hejsan!

Jag har en Volvo S70 2.5T -98 med den manuella växellådan (M56). För några veckor sedan såg jag att damasken till min högra drivknut var helt paj och att allt fett läckt ut. Jag fyllde på med nytt fett, beställde damasker och hoppades på att den skulle hålla i 2 veckor tills delarna kom.

Det gick två veckor och när jag var på väg till föräldrarna för att byta damasken så började det låta som helvete från växellådan. Det konstiga är att det bara låter på 2an, 3an, 4an (möjligtvis 1an men svårt att höra) vid acceleration men INGENTING på 5an. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva ljudet men det liksom följer hjulhastigheten och ljudet är inte konstant utan snarare pulserande i takt med en axel. Låter ej om man kopplar men låter dock vid motorbroms.

Jag tänkte då att antingen har något lager i växellådan rasat eller så har drivaxeln med den dåliga damasken rasat. Köpte i alla fall en beg drivaxel som jag bytte men det där jävla ljudet låter fortfarande.

Vad tror ni? Har växellådan rasat, diffen rasat, kan min nya begagnade drivaxel också paj eller kan min vänstra drivaxeln paj?

Tack på förhand!
#1262746
Jag har svårt att se hur det skulle kunna tvärtystna med 5an och det är en drivknut, eller stödlager till höger drivaxel .....

Det låter på 2an, 3an och 4an i viss hastighet, och tystnar när 5an läggs i, trots oförändrad hastighet och belastning?
En helt tyst växel talar för att det är växellådan som låter.

Läcker den olja?
Ras på M56 är inte så vanligt.
Men även solen har fläckar. ..
#1262759
Tack för svaret! Du har nog rätt, något lager i lådan är antagligen skuret. Lite ironiskt med tanke på att jag beställde ny växellådsolja samtidigt som damasken men det hade nog bara hjälpt några mil till i detta stadie.

Jag får väl köra på femman så mycket som det går och hoppas på att bilen håller i fyra veckor till tills sommarjobbet är över! :-D
Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]