Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tretor
#1262383
Hej! När jag kommer upp i åttio-nittio eller över så väsnas det enormt. Motorn spinner som en katt och går bra så jag gissar på växellådan. Någon som har samma problem? Det är inga andra missljud utan bara typ vägjud fast högre. Har bytt däck nyligen och trodde det skulle gå över då men icke.
En gammal 850 från -97 kombi är det förresten.
Tacksam för hjälp

/Stefan
av MickeM
#1262405
Hjullager?
av Tretor
#1262417
Tror inte det för det hörs inget utvändigt.. Inget gnissel eller annat. Ingen skillnad om jag svänger heller. Ganska nybesiktigad är den. Det låter som det kommer från motor eller vxllåda. Kan det vara för lite olja i lådan? Har inte kollat det. Kan det låta mer då?
av MickeM
#1262447
Ändrar ljudet karaktär om du:
kopplar ur?
Motor bromsar?
Byter växel men behåller farten?

Dvs är det hastighetsrelaterat, eller motorvarvsrelaterat?

För lite olja i lådan så låter den snart som ett sågverk och blir snabbt sämre. Typ efter nån km.
Och det försvinner inte med olja, utan skadan är skedd isf.

Men du har en påfyllning/nivåpugg där vänster drivaxel går ut.
24mm skruvskalle. (Ungefär)
Med bilen plant, skall du ha oljenivån i kant med pluggen. Kan rinna ut lite och då är det kalas.
Svårigheten är att ha hjulet borta och stå plant. Man får sänka bilen.

Men läcker inte oljan ut, är den kvar.
Olja försvinner inte spårlöst, utan lämnar kladd.
av Tretor
#1262602
Ljudet har inget med motorvarv eller annat att göra. Går inte att påverka på något sätt utan det dyker upp när bilen kommer upp över 80km/h . Hastighetsrelaterat alltså. Jävligt konstigt , den går ju perfekt på alla vis annars :(
av MickeM
#1262747
Du har inget takräcke eller annat som kan ge plötsligt vindljud i viss fart?
Eller nerfallen plast under bilen som durrar i farten?

Du har ett stödlager på höger drivaxel.
Sitter på motorn strax bakom inre knuten.
Glapp= garanterat kass, men dom kan låta ändå.

Hjullager är mycket möjligt. Det låter alltid mer i bilen än utanför.
av Tretor
#1262778
Inget räcke eller annat som kan låta... Stödlager skulle det kunna vara kanske.? Höger drivaxel alltså. Ska försöka kolla det. Har du tips på hur man går till väga? Eller ska jag lämna in den och få det bytt bara? Får ju inte kosta skjortan helst ;) Hjullager tror jag inte på, jag har haft många bilar innan och hjullagerfel brukar inte låta så här..men jag kan ju ha fel såklart
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]