Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NorrNisse
#1261849
Bilen har stått orörd sen i vintras. Nu när jag har fixat till diverse saker så startade bilen igång. Dock så hörs ett tickande ljud från motorn (typ som att du skulle knacka med naglarna på en ölburk) och efter en 30 sekunder så börjar en rökutveckling från topplocket. Såg att oljan var slut så jag fyllde upp den. har bara haft igång bilen max 1 min då jag är rädd att motorn ska skära sig, ska jag låta den gå ett tag eller kan det vara något annat... Vad tror ni?

Börjar få slut på ideer.
Senast redigerad av 1 NorrNisse, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1261853
Att motorn tickar när den startas upp kall är inget konstigt (speciellt inte om den stått länge), det är ventiltryckarna som är tomma på olja, får motorn stå och gå en kvart så brukar det tystna.
Detta står för övrigt rätt tydligt beskrivet i instruktionsboken dessutom.

Vad det gäller rökutvecklingen så kan det handla om olja som ligger på ventilkåpan, inte ovanligt att packningen till oljelocket läcker.
av MickeM
#1261923
Skriv vad du har för bil och motoralternativ.

Vissa har hydrauliska lyftare som beter sig som "Hilmer" beskriver.

Men främst senare modeller av S/V70 har inte hydrauliska lyftare.
Då är alla tick/knackljud betydligt tråkigare....

Så den startades i 30sek UTAN OLJA först?
Och tickar ännu efter att olja tillförts?

Slocknar oljelampan?

Vart tog all oljan vägen på stillastående bil?
Neråt givetvis, men är nya oljan kvar?
#1261999
MickeM skrev:Skriv vad du har för bil och motoralternativ.

Vissa har hydrauliska lyftare som beter sig som "Hilmer" beskriver.

Men främst senare modeller av S/V70 har inte hydrauliska lyftare.
Då är alla tick/knackljud betydligt tråkigare....

Så den startades i 30sek UTAN OLJA först?
Och tickar ännu efter att olja tillförts?

Slocknar oljelampan?

Vart tog all oljan vägen på stillastående bil?
Neråt givetvis, men är nya oljan kvar?
Bilen är en Volvo 850 kombi 2.5 (95). Motor: B5252S bensinare. Oljelampan lös inte, såg bara när jag drog ut oljestickan så var den torr, så ja den startades i ca 30 sek utan olja... Ska prova att låta bilen gå på tomgång i en 10 minuter efter jobbet nu. Funderade på oljan hur den kan ha varit så låg, brukar vara ganska noga med sådant. Men i med att bilen har varit ett problem redan efter jag köpte den så har jag väl inte brytt mig så mycket om den.. Jag hade tänkt ge den en sista entusiast-spark och få den att fungera normalt igen innan jag säljer den, alt skrota skiten om det går åt skogen :angelo:
#1262002
Uppdatering: startade bilen igen och lät den stå i 5 minuter innan jag stängde av den, tickandet samt rökutvecklingen ser densamma ut fast denna gång mer intensiv vad det gäller röken. Det jag märkte denna gången var att det även började ryka igenom luftfiltret (där den tar in luft via grillen) och den började även spy ut en djävulusiskt massa avgas genom ändröret. kan det vara luftfiltret som är täppt eller något tändstift som strular, eller kan det vara så att jag måste byta ut saker som lambdasond och spridare? Innan när jag brukade bilen så märkte jag att den drog bensin som en pick up bil (1.3 l/mil vid lugn och normal körning).... Det var därför jag slutade köra den till första början.
av MickeM
#1262010
Det låter inget bra ALLS!

Finns det kylvätska?
Bubblar det i expkärlet?
Är oljan kvar?
Lyser oljelampan när den ska? (Dvs tändning på med motor av)
Går motorn jämnt och fint trots rök och tickande?

Men även om den gick på typ 3cyl skulle det inte ryka så ur INSUGET.
Det är inget bra tecken. Tät vevhusventilation är möjligt, men skulle inte ta dom proportionerna efter bara 5 min på tomgång.
Och sen tickande/knackande på det......

Visst kan du trixa och fundera lite, för felet kanske är enkelt. (Diagnos över nätet på sådana här fel är svårt)
Men kosta inte på den nått.
Den bilen är nog ett ankare!
Motorbyte/renovering är vansinnigt, när man kan köpa nybesiktad 850 för nån tusing.
#1262037
-Finns kylarvätska: Ja
-Bubblar det i expkärlet: la aldrig märke till det..
-Är oljan kvar: Ja
-Lyser oljelampa med tändning på, motor av: Ja
-Går motorn jämt och fint trots tickande och rök: förrutom tickande går den jättebra (jämt) och väldigt tyst.

Jo precis, köpte bilen för 12k. Tyckte bara det är synd då bilen i sig är skön att köra, går som på räls och är grymt ljudisolerad. Man hör knappt att bilen är igång (förrutom tickandet). Känner ingen sorg att lämna bilen på skroten, hade bara varit kul att mata in några fler mil i mätaren innan man ger upp. :-)

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]