Sida 1 av 1

Bilen går på 3-4 cylindrar. 855 T5 -96

Postat: tor 01 feb 2007, 07:52
av T-rex
Hej!
Har ett problem, min bil går ner på 3-4 cylindrar vid medelmåttig till fullgas.
På tomgång och jämn körning är det inga problem alls.
Det som är bytt är följande : Fördelarlock, rotor, inloppspackning, (bränslefilter ½ års sen)
samt översyn av vacum slangar, tätningar till spridarna (tändstift ca ½ års sen oxå, såna med 4 -
armar från mekonomen.
Mina tankar går till om ett eller fler tändstift skulle kanske vara dåligt ändå, bränslefilter-
inköppt på biltema ( har kört lite på etanol om det kan satt igen filtret.)
sist bränslepump??. INGA varningslampor lyser i panelen.
Hoppas ni allsvetare kan ha en aning om vad detta kan vara.
Ska oxå säga att detta händer 8 av tio ggr. så att säga intermitent fel, eller hur det nu stavas :oops:
Mvh Thomas

Bil: 855 T5 96:a svensk

Postat: tor 01 feb 2007, 11:17
av jbl
Jag skulle genast byta stift till NGK och gärna platina eller Irridium varianten. Kan mycket väl bero på stiften eller tändkablar.

Men byt stiften till NGK.

Postat: tor 01 feb 2007, 15:36
av Daddan
Har aldrig haft en negativ erfarenhet av NGK, började anväda dem redan till moppen :)
Har faktiskt haft problem med stift från andra leverantörer, tex Feltemas som jag testade en gång.

Tändkablarna har jag fått problem med redan efter 1 år trots mekonomenkvalitet, kolla dem med.

Postat: tor 01 feb 2007, 18:17
av T-rex
Jaa. feltema har ju inga stift till våra turbomodeller, o jag skulle nog inte köpa stift där ändå.
Nu blev det volvo orginalstift + bränslefilter iaf, får se om d3et löser problemet....

Postat: fre 02 feb 2007, 09:46
av Daddan
På Feltema skulle jag inte köpa något till T5-an. Detta exempel var till en Sopel när jag studerade... Kolla som sagt kablarna! Mät med Ohm-mätare, det ska inte skilja i motstånd mellan kablarna.

Postat: fre 02 feb 2007, 10:35
av T-rex
Daddan skrev:På Feltema skulle jag inte köpa något till T5-an. Detta exempel var till en Sopel när jag studerade... Kolla som sagt kablarna! Mät med Ohm-mätare, det ska inte skilja i motstånd mellan kablarna.
Kommer det verkligen inte att skilja på kablarna? längden spelar väl roll?? eller e jag helt ute o cyklar :oops:
Bytte aif till orginalstift o bränslefilter o det verkar varit problemet.....
Tack för alla råd o förslag Thomas