Sida 1 av 1

Kortare dämpare eller sänkfjädrar?

Postat: ons 18 jul 2018, 21:35
av LostMySelf
Kör coils fram och kapade originalfjädrar bak med originaldämpare men upplever att bilen ändrar höjd hela tiden.

Är det kortare dämpare (Bilstein m.fl.) eller hårdare fjädrar jag ska köpa för att bilen ska behålla samma höjd hela tiden?

Re: Kortare dämpare eller sänkfjädrar?

Postat: tor 19 jul 2018, 09:57
av Marlboroman
Är det bara bak den ändrar höjd? Hur många varv har du kapat? Har du kollat att fjädrarna sitter som dem ska när höjden är annorlunda?

Hårdare fjädrar har du ju på sätt och vis redan eftersom dem är kapade, men har man inte dämpare som orkar med hårda fjädrar så blir det inte bra. Med original längd på dämpare kan du ju sänka en bit, men har du kapat rejält så är det kortare dämpare som gäller.

Re: Kortare dämpare eller sänkfjädrar?

Postat: fre 20 jul 2018, 12:06
av MickeM
Kapade fjädrar är ju helt kass.
Duger inte ens på A-traktorer.

Köp sänkfjädrar i stället om nu inte orginal duger.

Billigaste du hittar, är ju fortfarande vansinnigt mycket bättre än tattarlösningen.

Re: Kortare dämpare eller sänkfjädrar?

Postat: fre 20 jul 2018, 16:58
av LostMySelf
MickeM skrev: fre 20 jul 2018, 12:06 Kapade fjädrar är ju helt kass.
Duger inte ens på A-traktorer.

Köp sänkfjädrar i stället om nu inte orginal duger.

Billigaste du hittar, är ju fortfarande vansinnigt mycket bättre än tattarlösningen.
Varför är det kasst? Originalfjädrarna på V70 är ju hårdare än sänkfjädrar.

Re: Kortare dämpare eller sänkfjädrar?

Postat: fre 20 jul 2018, 17:13
av robinb3rgsten
Du har nivådämpare bak?

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk


Re: Kortare dämpare eller sänkfjädrar?

Postat: fre 20 jul 2018, 18:07
av Marlboroman
LostMySelf skrev:Originalfjädrarna på V70 är ju hårdare än sänkfjädrar.
Det ska vara något väldigt specifik modell i såna fall. I regel så är sänkfjädrar hårdare. Skillnaden bak är inte alltid så stor eftersom det inverkar mer på komforten, men 10-15% hårdare är vanligt. Fram däremot kan man gå på mycket mer än så.

Re: Kortare dämpare eller sänkfjädrar?

Postat: fre 20 jul 2018, 18:36
av Lucif3r
Om bilen ändrar höjd av sig själv så har du ju nivåmater, då hjälper inga sänkfjädrar i världen.

Re: Kortare dämpare eller sänkfjädrar?

Postat: lör 21 jul 2018, 11:30
av MickeM
LostMySelf skrev:Varför är det kasst? Originalfjädrarna på V70 är ju hårdare än sänkfjädrar.
Bilfjädrar är tillverkade som progressiva.
Dvs har en mjukare zon och en hårdare.
Sänkfjädrar och/eller hårdare fjädrar (husvagnsfjädrar tex) har naturligtvis samma egenskaper.

Men om man kapar bort en bit av en fjäder oavsett typ, blir dom egenskaperna uppåt väggarna.
Hårdare generellt ja, men inte bättre väghållningsmässigt. Tvärtom snarare.

Dessutom kommer en kapad fjäder inte att passa i fjädersäten, så det kan bli knirkande och skavande.

Tom folkracefolket inser det, och värmer fjädrarna i översta och nedre varvet så dom sjunker ihop.
Då passar dom i fjädersätet, och blir lägre.
Dom bilarna sänks för att inte kränga och få lägre tyngdpunkt så dom inte välter så lätt när dom knuffas i sidledd.
Väghållningsmässigt kvittar det på folkracebilar, eftersom hjulen ändå pekar åt alla håll och går lika mycket i sidledd som rakt fram.....
Viktigast att hålla den på hjulen.

Bilprovningen godkänner inte kapade fjädrar.
Naturligtvis inte ihopvärmda fjädrar heller.