LostMySelf skrev:Varför är det kasst? Originalfjädrarna på V70 är ju hårdare än sänkfjädrar.
Bilfjädrar är tillverkade som progressiva.
Dvs har en mjukare zon och en hårdare.
Sänkfjädrar och/eller hårdare fjädrar (husvagnsfjädrar tex) har naturligtvis samma egenskaper.
Men om man kapar bort en bit av en fjäder oavsett typ, blir dom egenskaperna uppåt väggarna.
Hårdare generellt ja, men inte bättre väghållningsmässigt. Tvärtom snarare.
Dessutom kommer en kapad fjäder inte att passa i fjädersäten, så det kan bli knirkande och skavande.
Tom folkracefolket inser det, och värmer fjädrarna i översta och nedre varvet så dom sjunker ihop.
Då passar dom i fjädersätet, och blir lägre.
Dom bilarna sänks för att inte kränga och få lägre tyngdpunkt så dom inte välter så lätt när dom knuffas i sidledd.
Väghållningsmässigt kvittar det på folkracebilar, eftersom hjulen ändå pekar åt alla håll och går lika mycket i sidledd som rakt fram.....
Viktigast att hålla den på hjulen.
Bilprovningen godkänner inte kapade fjädrar.
Naturligtvis inte ihopvärmda fjädrar heller.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.