Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1260337
Kör coils fram och kapade originalfjädrar bak med originaldämpare men upplever att bilen ändrar höjd hela tiden.

Är det kortare dämpare (Bilstein m.fl.) eller hårdare fjädrar jag ska köpa för att bilen ska behålla samma höjd hela tiden?
#1260390
Är det bara bak den ändrar höjd? Hur många varv har du kapat? Har du kollat att fjädrarna sitter som dem ska när höjden är annorlunda?

Hårdare fjädrar har du ju på sätt och vis redan eftersom dem är kapade, men har man inte dämpare som orkar med hårda fjädrar så blir det inte bra. Med original längd på dämpare kan du ju sänka en bit, men har du kapat rejält så är det kortare dämpare som gäller.
#1260589
Kapade fjädrar är ju helt kass.
Duger inte ens på A-traktorer.

Köp sänkfjädrar i stället om nu inte orginal duger.

Billigaste du hittar, är ju fortfarande vansinnigt mycket bättre än tattarlösningen.
#1260619
MickeM skrev: fre 20 jul 2018, 12:06 Kapade fjädrar är ju helt kass.
Duger inte ens på A-traktorer.

Köp sänkfjädrar i stället om nu inte orginal duger.

Billigaste du hittar, är ju fortfarande vansinnigt mycket bättre än tattarlösningen.
Varför är det kasst? Originalfjädrarna på V70 är ju hårdare än sänkfjädrar.
#1260631
LostMySelf skrev:Originalfjädrarna på V70 är ju hårdare än sänkfjädrar.
Det ska vara något väldigt specifik modell i såna fall. I regel så är sänkfjädrar hårdare. Skillnaden bak är inte alltid så stor eftersom det inverkar mer på komforten, men 10-15% hårdare är vanligt. Fram däremot kan man gå på mycket mer än så.
av MickeM
#1260725
LostMySelf skrev:Varför är det kasst? Originalfjädrarna på V70 är ju hårdare än sänkfjädrar.
Bilfjädrar är tillverkade som progressiva.
Dvs har en mjukare zon och en hårdare.
Sänkfjädrar och/eller hårdare fjädrar (husvagnsfjädrar tex) har naturligtvis samma egenskaper.

Men om man kapar bort en bit av en fjäder oavsett typ, blir dom egenskaperna uppåt väggarna.
Hårdare generellt ja, men inte bättre väghållningsmässigt. Tvärtom snarare.

Dessutom kommer en kapad fjäder inte att passa i fjädersäten, så det kan bli knirkande och skavande.

Tom folkracefolket inser det, och värmer fjädrarna i översta och nedre varvet så dom sjunker ihop.
Då passar dom i fjädersätet, och blir lägre.
Dom bilarna sänks för att inte kränga och få lägre tyngdpunkt så dom inte välter så lätt när dom knuffas i sidledd.
Väghållningsmässigt kvittar det på folkracebilar, eftersom hjulen ändå pekar åt alla håll och går lika mycket i sidledd som rakt fram.....
Viktigast att hålla den på hjulen.

Bilprovningen godkänner inte kapade fjädrar.
Naturligtvis inte ihopvärmda fjädrar heller.
Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

Hej, Som rubriken lyder har min V50 1.6d frå[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]