Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1260092
Hej igen.

Nu har jag testat tre saker.

1. Hällt olja i returslangen som sitter högst upp på ventilkåpan och kollat om det rinner ut från oljetrågets dräneringshål när jag fyller returslangen med olja. Det gjorde det. Alltså betyder det att oljekanalen inte är täppt.

2. Jag har hållit för fingret mellan returhålet på ventilkåpan och returslangen. Samtidigt har jag blåst i slangen som går till förvärmningsventilen. Jag blåste riktigt hårt och kunde höra ett mycket litet pys vid en packbox för avgaskamaxeln på samma sida som luftfiltret sitter. Alltså betyder det att det inte läker någonstans. Notera att motorn var kall när jag gjorde det.

3. Jag har verifierat förvärmningsventilen har inte kladdat igen, men jag hittade spår utav vitt klet. Vilket betyder olja och vatten.

Vad kan man dra för slutsats här? Oljeavskiljaren är ren, inget läckage och ingen täppt oljekanal?

Alltså måste det ha blivit en ispropp i motorn, vilket har orsakat att returoljan från toppen har åkt via returslangen och ner i oljeavskiljaren och vidare till förvärmningsventilen och sedan till turbon?

Detta kan ju förklara varför lambdasonden började lysa, motorn gick dåligt och motorrummet rök vit rök?

Notera att denna incident inträffade vid kallstart. Aldrig vid varmstart.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]