Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Björn2
#1259738
Hej. Ny här på forumet efter införskaffande av en V70 -02. Nöjd med bilen hittills men bytte länkarmarna och tror att jag dragit ur drivaxeln på höger sida.

Jag lyfte endast ett av hjulen åt gången vilket kanske var ett misstag. När jag bytt vänster så gick bromsskivan inte att rotera men nu när höger var färdigmonterad så gick bromsskivan att rotera trots att växeln låg i och vänster hjul var i backen. Kan detta bero på något annat än att drivaxeln är dragen ur led? Är det någon som har en länk till en bra guider för hur man petar tillbaka den i plats?

Tack på förhand //Björn
av MickeM
#1259764
Ja, man kan dra isär inre knuten.
Men:
Snurrar navet och drivaxeln med, eller roterar du endast bromsskivan utanpå navet? Det är bara hjulskruvarna som håller i den i rotationen. Kanske lite fastrostad på andra sidan....?
Snurrar axeln med, men inte inte inre knuten är den isärramlad INNUTI damasken och hela axeln måste loss från bilen.

Om man lyfter en eller båda sidor kvittar.
Man kan dra isär knuten oavsett.

Så här monterar du ihop en inre knut på en manuell:


Psst, du är i fel forumdel. Du har V70N.(2002)
Denna forumdel är för V70I. Dvs tom år 2000.
Men knutarna är lika uppbyggda.
av Björn2
#1259779
Tack för svar! Och ursäkta min felplacerade fråga.

Nej, jag tror tyvärr inte att det är bara skivan som roterar. Som jag ser det roterar navet, yttre knuten och länken till inre knuten men sen är det stopp. När jag roterar skivan skruvar sig damasken. Försökte filma:





Jag har läst att det går att "klicka i" drivknuten igen? Är det värt att försöka, t.ex. genom att vrida på ratten och rotera knutarna samtidigt? Eller krävs det återmontering enligt videon? Väldigt bra video för övrigt.

Tack igen.

//Björn
av MickeM
#1259801
Inre knut är ur. Inget snack.

Om du har automatlåda med tre kullager i trekant som inre knut, så kan det gå att få i den igen om du drar ut den och försöker hitta rätt igen. En skopa tur krävs.

Med en manuell låda har du knut som i filmen.
Dvs måste tas loss och byggas ihop.
Kulorna har ramlat ur och ligger i damasken.

Råd för frantiden:
Man sätter ett spännband mellan styrspindel och subframen när man byter fjäderben/spindelled/länkarm som hindrar knuten att dras ut för långt. Bara släppa centrumskruven garanterar inte det.
av Björn2
#1259811
Tack igen! Då blir det till att plocka av drivknuten imorgon då det är en manuell låda. Jag använde spännband för att bända bak den nya länkarmen och passa in styrspindeln men ändå hoppade den ur. Det krävdes en hel del bändande och brytande för att få den på plats ändå. Vad jag har förstått går placeringen av spindelled i länkarm mycket lättare om båda framhjulen är i luften. Lärdom för framtiden.

Mvh //Björn
av Björn2
#1260073
Hej igen!

En snabb fråga bara, nu när jag lyft upp hela framvagnen för att demontera drivaxeln och drivknut upptäcker jag att även vä framhjul går att rotera trots att en växel ligger i. På denna sidan skruvar sig dock inte damasken. Kan det faktum att vä hjul går att rotera trots att växel ligger bero på differentialen eller har även vä inre drivknut hoppat ur?

Mvh /Björn
av MickeM
#1260116
Båda hjulen i luften och växel i, skall framhjulen snurra åt varsitt håll. Ena framåt och andra bakåt. Damasken borde skruva sig på urhoppade sidan alltså.
Användarvisningsbild
av erikn
#1279391
Jag har råkat ut för samma sak. Jag bytte fjäderben idag och när jag skulle flytta bilen efter så rör den sig inte. Har sett i någon annan tråd en bild på den där ringen som ska hålla fast kulorna, men jag hittade då vare sig någon trasig eller hel. Kan den också ha hamnat i damasken? Orkar inte gå ut i garaget och kolla. Hur som helst, kan man montera utan den där ringen för kulorna?

Hur får man ut axeln från växellådan? Rinner oljan från växellådan ut då?
Användarvisningsbild
av erikn
#1279520
Jag insåg det efter att fortsatt googla efter att jag skrev i den här tråden. Jag gissar att någon har gjort dumt tidigare med den här bilen eftersom metallringen som ska hålla kulorna på plats inte längre finns där. Så jag ska åka till skroten och köpa mig en utbytesaxel idag, ska förhoppningsvis få den på plats ikväll. Var så jäkla nöjd med hur enkelt och snabbt det gick att byta fjäderben som jag aldrig gjort förut, förbyttes i mindre glad min när bilen inte gick att köra...

Och ja, det är höger sida.

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]