Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bmw535
#1259715
Köpte en v70 99 att ha som plockebil. Dom jag köpte den av sa att kylvätska pissat ut på h sidan o kärlet var ju tomt. Fyllde på vatten o startade bilen vid hemkomst. Går jättefint i motorn. Varvar jag upp motorn utan lock forsar vattnet Ut, inte annars.jämförde med min 97 o där rör sig nivån inget alls. Rev av toppen o allt ser jättefint ut. Inga tecken på nåt fel. Några idéer Nån?
av MickeM
#1259720
Jag fattar inte vart vattnet forsar ut?

Från motorn eller expansionskärlet?

Om vatten forsar ut ur motorn är det ju en större läcka som borde synas väl.
Högersidan =kamremsidan.
Vattenpumpen är utesluten, eller?

Om det forsar ur expkärlet:
Bara en luftficka borde inte skapa detta, utan då går komp in i kylmanteln.
Toppen som är spräckt, topp-packningen kass, cylinderfoder som släppt/spruckit/läcker...

Topplockspackningen är "vanligast", och händer nästan uteslutande endast efter extrem överhettning på Volvofemmorna. Oftast nedre slangklamman som rostar av och kylvätskan rinner ut under färd, eller större vattenpumpsras.
Att topplockspackningen går, bara sådär, på en ej trimmad och normalt körd volvofemma "händer inte" oavsett mil.
=extremt ovanligt. Men naturligtvis inte omöjligt.

Notera att toppen ej bör planas.
Toleransen på vad som får planas bort, är mindre än vad som tillåts i skevhet.
av Bmw535
#1259755
Fattar inget. Gick fint. Allt ser bra ut. Forsade ur exp kärlet. Hemskt o sätta ihop den utan att hitta felt.vattenpump bytt.

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]