Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bennyhoglund
#1259089
Har en v70 gen 1 med ojämn gång, har bytt Tändstift, luftmassemätare, tändspole(köpt en och flyttat runt på alla cylindrar) gjort rent spjällhus och bytt lambdasonder(bägge), har haft bilen inne på verkstad och kollat, indikerar "missfire on cyl 5". Det var då jag köpte en tändspole. har provat att under gång lyfta på var och en tändhatt/spole utan någon reaktion alls. Sugslangarna på framsidan av insuget är ganska sotiga men vet inte vart dom går efter givarna, dom är kopplade till, den ena går ner bredvid kylfläkten och under batteriet
Ger snart upp, man vill ju inte heller kasta ut för mycket pengar på en såpass gammal bil men jag har i övrigt varit jättenöjd med bilen innan. Hoppas på fler tips
av MickeM
#1259154
Är spridare bytt, menar han.
Kanske som i bytt plats också.

Lyser motorlampan?
Felkoder kollat nyligen och vid flera tillfällen?
av kebabpizza
#1259167
Spjällhuset är ju en svag punkt också, inte säkert att "rätt" felkod sätts heller innan det börjar bli riktigt dåligt.
Och jag menade om du har bytt plats på spridarna för att se om felkoden för misständning också byter plats.
av bennyhoglund
#1259415
inga felmeddelanden på instrumentbrädan, spjällhuset rengjort och diagnos gjord på bilfirma. min egen obd2 läsare säger bara "ramdom missfire" medans verkstaden dator bara säger "missfire on cyl 5". har fått en personlig mekaniker på volvo men ingen tid förrän 2/8.
av MickeM
#1259434
Vänta nu!
Lyfte du varje tändspole en i taget utan att det blev skillnad på NÅGON?
DÅ misstänker den lite hursomhelst alltså.

Ta och lyft upp vevaxelgivaren och se om den är full av järnspån eller nått.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]