Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V7000GLT
#1259059
Hejsan!
Har en v70-00 och undrar om någon vet om det går att bara byta magnetkopplingen? Hade väck den och tänkte schimasat men fanns ingen kvar☹️ eller om någon har något annat tips eller lösning!
av Veiron
#1259087
Chimsa med buntband genom de sex hålen som sitter där, funkar perfekt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av CurtG
#1259188
V7000GLT skrev: ons 11 jul 2018, 14:40 Hejsan!
Har en v70-00 och undrar om någon vet om det går att bara byta magnetkopplingen? Hade väck den och tänkte schimasat men fanns ingen kvar☹️ eller om någon har något annat tips eller lösning!
- Jag har bytt på min S70 -2000, det gick bra.
När jag för andra gången (!) skulle chimsa (vid ca 7000 mil) fick jag rådet av en mek på Kronobergsgatan i Sthlm att byta. Det gjorde jag. Det blev inte dyrt. Nu har bilen gått 30.000 mil och allt är ok.
av V7000GLT
#1259217
Hejsan!
Vet inte vilka 6 hål du menar?
De hål jag har sett så är det tre genomgående och tre som håller fast själva magnet kopplingen.
Och med buntband så undrar jag, när din bil är igång, blir inte din ac kompressor varm? Har du värme beständiga stripes?
av Veiron
#1259221
Hål kanske är fel ord, men de sex ”byglarna” liksom. Se denna bild där någon chimsat tre av dem med metallband. https://goo.gl/images/PYVk5f


Ta bort plastskyddet under kylaren och gör det underifrån.

Borde inte vara några problem med värmen, rätt hög smältpunkt på 220+ grader, kan inte tänka mig att den kommer upp i det men vem vet. Hållet en månad av högsommarvärme och 30+mils turer. Ta inte de klenaste kanske. Jag tog några svarta i nylon.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
av MickeM
#1259231
Svarta buntband funkade på min dåvarande S70 i flera år, och såldes för ca fyra år sen med fungerande AC. Kanske går än...
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1259287
Ett bättre sätt är att mäta spelet i kopplingen och sedan ta några bitar najtråd och smida ner till den dimension du önskar för att få rätt spel, görs väldigt enkelt med en hammare då najtråd är ganska mjuk. Montera sedan underifrån om du kan, 3 av "hålen" räcker men överkurs är alla 6 :-) Najtråd, hammare, näbbtång och avbitartång fixar allt på 10 minuter.

Mike

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]