- fre 29 jun 2018, 23:39
#1257303
Tjänare!
Jag har ett problem med min V70 där det visare sig att min magnetkoppling strular och där endast fungerar vid start utav kall motor. Men börjar jag gasa upp lite över 1500 varv kopplas den ifrån men vill inte gå igång sedan. Om man står vid motorrummet när motorn är varm och någon sitter i bilen och klickar på av och på knappen för ACn ser man att magnetkopplingen rör sig lite men orkar inte riktigt koppla till kompressorn. Har fönderat på om det kan vara för mycket rost bakom magnetkopplingen då förra ägare inte använt ACn på några år och har kollat efter läckage och tryck där allt är bra. Men tillbaka till rosten så testade jag att spruta på en stor del roströdare på hela magnetkopplingen och lät det gotta till sig under en halv timma och sen spola rent hela magnetkopplingen med brakecleaner för att se om det blev bättre och det blev den men inte helt. Då den bara fungerar vid kallstarter.
Har beställt en ny magnetkoppling men har inte fått den rätta som jag behöver. Men till min fråga, är det någon som vet om man kan lossa den gamla magnetkopplingen och slipa bort rosten och göra rent allt och sen sätta ihop allt och kanske få igång den så den fungerar bättre? Eller är den helt enkelt utsliten?
Ha de gött / Simon
Jag har ett problem med min V70 där det visare sig att min magnetkoppling strular och där endast fungerar vid start utav kall motor. Men börjar jag gasa upp lite över 1500 varv kopplas den ifrån men vill inte gå igång sedan. Om man står vid motorrummet när motorn är varm och någon sitter i bilen och klickar på av och på knappen för ACn ser man att magnetkopplingen rör sig lite men orkar inte riktigt koppla till kompressorn. Har fönderat på om det kan vara för mycket rost bakom magnetkopplingen då förra ägare inte använt ACn på några år och har kollat efter läckage och tryck där allt är bra. Men tillbaka till rosten så testade jag att spruta på en stor del roströdare på hela magnetkopplingen och lät det gotta till sig under en halv timma och sen spola rent hela magnetkopplingen med brakecleaner för att se om det blev bättre och det blev den men inte helt. Då den bara fungerar vid kallstarter.
Har beställt en ny magnetkoppling men har inte fått den rätta som jag behöver. Men till min fråga, är det någon som vet om man kan lossa den gamla magnetkopplingen och slipa bort rosten och göra rent allt och sen sätta ihop allt och kanske få igång den så den fungerar bättre? Eller är den helt enkelt utsliten?
Ha de gött / Simon