Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1257303
Tjänare!

Jag har ett problem med min V70 där det visare sig att min magnetkoppling strular och där endast fungerar vid start utav kall motor. Men börjar jag gasa upp lite över 1500 varv kopplas den ifrån men vill inte gå igång sedan. Om man står vid motorrummet när motorn är varm och någon sitter i bilen och klickar på av och på knappen för ACn ser man att magnetkopplingen rör sig lite men orkar inte riktigt koppla till kompressorn. Har fönderat på om det kan vara för mycket rost bakom magnetkopplingen då förra ägare inte använt ACn på några år och har kollat efter läckage och tryck där allt är bra. Men tillbaka till rosten så testade jag att spruta på en stor del roströdare på hela magnetkopplingen och lät det gotta till sig under en halv timma och sen spola rent hela magnetkopplingen med brakecleaner för att se om det blev bättre och det blev den men inte helt. Då den bara fungerar vid kallstarter.

Har beställt en ny magnetkoppling men har inte fått den rätta som jag behöver. Men till min fråga, är det någon som vet om man kan lossa den gamla magnetkopplingen och slipa bort rosten och göra rent allt och sen sätta ihop allt och kanske få igång den så den fungerar bättre? Eller är den helt enkelt utsliten?

Ha de gött / Simon :-)
av MickeM
#1257310
Stämmer bra,

Minska glappet så funkar den som den är.

Antingen tar du isär den ochbtar bort ett shims.

Man kan också lägga distans på utsidan med tex buntband.
Googla "ac clutch tie strap"

Jag satte plåtbitar på en gammal S70 jag hade förr.
Funkade kalas i åratal, och funkade när den såldes.
#1257389
Hej
Har precis samma problem. Här lämnat in och bytt torkfilter. Dom mätte kopplings spelet och det var rätt mått. Mao behövdes det inte schimsas om. Dock kvarstår samma fenomen. Fungerar vid kallstart men slår av vid högre belastning. Ska byta kompressor (gav 300sek gått 22000 mil). Kan det finnas någon annan orsak att kopplingen slår av? Någon som vet?
#1257436
linkan62 skrev:Hej
Har precis samma problem. Här lämnat in och bytt torkfilter. Dom mätte kopplings spelet och det var rätt mått. Mao behövdes det inte schimsas om. Dock kvarstår samma fenomen. Fungerar vid kallstart men slår av vid högre belastning. Ska byta kompressor (gav 300sek gått 22000 mil). Kan det finnas någon annan orsak att kopplingen slår av? Någon som vet?
300 för en kompressor, men då är det en begagnad eller? Magnetkopplingen skall koppla ifrån kompressorn när du varvar upp motorn för att inte spränga A/C systemet då pumpen går fortare isåfall. Men skall starta igång senare när du kommer ner i motorvarv och ligger i jämn hastighet.

Men det är lite konstigt att den startar och fungerar vid start utav kall motor men inte varm, så tvivlar lite om det då kan vara shimsen och bara lite smuts och skit från åren?
Om jag väljer att kolla shimsen måste jag då tömma A/C systemet och plocka av remmen för att sen skruva ner hela A/C kompressorn eller kan jag göra det när den sitter på plats?. Har lossat innerskärmen och kollat in till kompressorn men har en balk som går precis framför den så vet inte om det går att shimsa om på plats.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1257440
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:https://r.tapatalk.com/shareLink?url=ht ... are_type=t

AC pump bricka

Hade samma fel på min S80.
Länken är till den tråden.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Blev nått fel på länken.

?????

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Det är rätt.
Lite slö i hövvet är jag nu.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

#1267290
linkan62 skrev: lör 30 jun 2018, 18:18 Hej
Har precis samma problem. Här lämnat in och bytt torkfilter. Dom mätte kopplings spelet och det var rätt mått. Mao behövdes det inte schimsas om. Dock kvarstår samma fenomen. Fungerar vid kallstart men slår av vid högre belastning. Ska byta kompressor (gav 300sek gått 22000 mil). Kan det finnas någon annan orsak att kopplingen slår av? Någon som vet?
Nu vet jag!!!
Gjorde snålvarianten och gjorde en "ac clutch tie strap" med buntband. Vips så funkade kopplingen igen...
Den har funkat utmärkt sedan dess...

Kan väl tillägga att fom -99 o -00 är det en annan kompressor vilket är lite krångligare att få på buntbanden än tidigare modell.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]