Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1267440
sinon2266123 skrev:Tjänare!

Jag har ett problem med min V70 där det visare sig att min magnetkoppling strular och där endast fungerar vid start utav kall motor. Men börjar jag gasa upp lite över 1500 varv kopplas den ifrån men vill inte gå igång sedan. Om man står vid motorrummet när motorn är varm och någon sitter i bilen och klickar på av och på knappen för ACn ser man att magnetkopplingen rör sig lite men orkar inte riktigt koppla till kompressorn. Har fönderat på om det kan vara för mycket rost bakom magnetkopplingen då förra ägare inte använt ACn på några år och har kollat efter läckage och tryck där allt är bra. Men tillbaka till rosten så testade jag att spruta på en stor del roströdare på hela magnetkopplingen och lät det gotta till sig under en halv timma och sen spola rent hela magnetkopplingen med brakecleaner för att se om det blev bättre och det blev den men inte helt. Då den bara fungerar vid kallstarter.

Har beställt en ny magnetkoppling men har inte fått den rätta som jag behöver. Men till min fråga, är det någon som vet om man kan lossa den gamla magnetkopplingen och slipa bort rosten och göra rent allt och sen sätta ihop allt och kanske få igång den så den fungerar bättre? Eller är den helt enkelt utsliten?

Ha de gött / Simon :-)
Schimsbrickorna. Lossa den yttre plattan och ta bort en eller fler. Mellenrummet på kopplingen ska va ca 0,5mm. Mät före och ta bort den som blir bäst. Dom är 3 st om kompressorn aldrig justerats. Kom på att detta verktyg är perfekt i det trånga utrymmet. Bilden (BILTEMA)

Muttern är 10mm om jag kommer ihåg rätt och jag använde en lednyckel.

Använd ett par skruvmejslar, en på vardera sida för att lossa på plattan. Kräver lite tålamod och att man är försiktigt brutal.

Tappa inte brickorna när du fått loss plattan.

Lycka till.
Screenshot_20180901-002706_Biltema.jpeg
Screenshot_20180901-002706_Biltema.jpeg (37.01 KiB) Visad 554 gånger
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Du kommer lättast åt via hjulhuset genom att lossa innerskärmen.


Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]