Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av c7098
#1257069
Gjorde ett komp prov på T5an eftersom det är tryck i motorn även efter en helgenomgång av vevhusventilationen. Använde en billig biltema testare, men dock en som man skruvar in i tändstiftgängan.
Resultaten är väl både bra och dåliga, bra på så vis att alla cylindrar är inom referensvärdet 156-185psi, som jag hittade på en amerikansk Volvo sida.
Alla utom en cylinder var runt 180psi, men cylinder två var 160psi, eller mer förståeliga siffror, cylinder 1 = 12,5kg/cm2, 2 = 11, 3 = 13, 4 = 13, 5 = 12,5. Hällde i lite olja i cylindern och då gick den upp till 13,5.
Variationen är ju större än den bör vara (1kg/cm2), och det är ett högre tryck i motorn än vad som är hälsosamt, men bilen går fint utan att ryka blått eller lämna oljefläckar efter sig på parkeringen.
Kör nu med oljestickan lite utdragen och håller varvtalet nere under 3000, det sipprar lite olja genom oljelockets packning och den svettas lite från insatsfiltrets packning, annars inga läckage eller bränd oljelukt.

Frågan är om man kan komma undan med att utjämna trycket i ventilationen, eller är det renovering av kolvringar som gäller?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1257091
Har den gått 25,000 eller mer så är det mer tal om borrning +ö.d-kolvar om man ska kunna få den riktigt tät igen.
av c7098
#1257117
Den är precis på 25 gränsen. Tittade lite i en Haynes bok, där står det att turbobilar ska ligga mellan 11-13kg/cm2 och toleransen mellan lägsta och högsta är 2kg/cm2. Tycker det är lite konstigt att en kompression som är inom gränsvärdet ska kunna åstadkomma ett tryck som gör att den svettas olja genom packningar.
Kanske blir att ta ner oljetråget och titta, annars är allt inom vevhusventilationen bytt för 5 mil sedan.
av MickeM
#1257123
Och du rengjorde kanalerna i blocket och även kände med något (buntband tex) att det var öppet ända ner?

Dett räcker inte alltid att byta slangar och oljefällan.
Speciellt inte på turbos.


Det borde vara rejält avikande kompressionsskillnad innan det blir övertryck i vevhuset av blowby.

Edit:
"Leakdown" heter det, för bövelen.
Inte "Blowby".
Sorry.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
av c7098
#1257129
Den var inne för byte, har inte möjlighet att fixa det själv för tillfället. Ska höra med verkstan imorgon, men jag påpekade specifikt att alla kanaler måste rensas. Testade med plastpåse över oljepåfyllningen när jag kom hem, den blåstes upp sakta men säkert, sedan testade jag kompressionen och fick lite avvikningar, men inte så att det borde vara ett rejält övertryck.
av c7098
#1260644
Lite uppdatering.

Först och främst, enligt Volvo är tillåten variation 2kg/cm2, och 11-13kg/cm2 är i närmaste perfekta värden, det låter ju intressant.
Då var det dags att kolla lite noggrannare på vevhusventen, men alla kanaler, slangar och nipplar var rena eller bytta. Likväl så blev det misslyckande på "påse over oljepåfyllningen" testet, påsen blåstes upp även på tomgång, och när man lyfte på oljestickan så syntes det vit rök.

Läste lite på Amerikanska Volvo forum och hittade något intressant, någon hade räknat ut att slangen som går mellan oljefällan och friskluft insuget strax innan turbon är klent dimensionerad och räcker inte till på bilar med mer mil bakom sig. Det man gör är att man installerar en grövre slang som ger bättre genomströmning och på detta vis lägre tryck i motorn. Luskade vidare i detta, och även Brittiska forum har börjat ta efter denna "easy fix".

Beslöt då att pröva med en grövre slang, och mycket riktigt, övertrycket är borta, nu blåses påsen inte upp och det ryker ingen vit rök från oljestickan.

Återkommer efter mer körning, men efter fem mil så verkar allt vara som det ska vara.
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]