Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1255752
Hej. Jag blev precis medlem för att kunna posta denna fråga till er alla kunniga efter tips/råd.

Jag har haft en mycket ojämn tändnin på bilen så jag åkte till Meconomen som då mötte upp misständning på spole 3 och 5 (om jag inte helt missminner mig). Sag och gjort så beställde jag då hem två tändspolar och fick hjälp med att byta dessa. Tyvärr misstände bilen fortfarande.

Jag köpte, av ren nyfikenhet en ELM 327 Interface för att själv kunna läsa felkoder. Och såg då att misständningen var på cylinder 1.

Sagt och gjort så bytte jag plats på tändspole 1 och 3 för att se om misständningen skulle flytta till cylinder 3... Men icke. Misständningen fortsatte på cylinder 1 trots ny tändspole.

Nu till min fråga. Vad kan vara fel. Inga andra misständningen registreras på övriga cylindrar.

Jag ska försöka lägga upp några bilder från appen jag använder (EOBD-FACILE-Facile).

Bil: Volvo V70 FT -09

Hoppas på kunniga råd 😀
Senast redigerad av 2 TobiasGren, redigerad totalt 0 gång.
#1255776
Om EN och samma cylinder misständer finns inte många del det kan vara.
Gnista, bränsle, luft eller kompression.

Dvs tändspole, tändspolens matning/signal, tändstift, spridare, blockerat insug/avgas, skadad ventil eller liknande kompressionsnedsättande.

Inträffade detta plötsligt, eller efter tändstiftbyte tex....

Du har också postat i fel forumavdelning med en 2009.
Detta är för 850 och första generationen av S/V70.

2001-2007 är V70N.
Du har en V70II med 2009.

Här ska du fråga:
viewforum.php?f=56
#1255785
Ok, misspostade. Kan jag själv flytta på inlägget tro?

Felet inträffade oväntat och plötsligt. Ingen har varit i motorn på ett tag.

Då cylinder 1 inte tycks tända oavsett tändspole, den nya eller den gamla så måste det vara något annat. Kanske signal som du säger men om nu så vore fallet borde jag inte få en annan felkod som indikerar detta. Om det vore kompresionsnedsättningar av något slag borde då inte fler cylindra4 påverkas?

Vänligen
/Tobias
#1255800
Jag var ute och körde felkoder igen. Mycket färre misständningar men ändock registrerade misständningar, fortfarande cylinder 1.

Jag reagerar på att ”oxygen sensor” 1 inte visar några värden men att sensor 2 inte ger några registrerade värden... kan det vara något med lambdasonden? Kan en havererad lamdasond vara boven?

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]