Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GlennA
#1255641
Jag har problem med att oljetryckslampan tänds efter nån mils körning. Har skruvat ner ojetråget, då jag trodde att det var silen som satt igen sej. Den var helt ren.
Det finns en fyrkantig Kanal i trågets framkant, strax bakom och till höger om inloppet från röret till oljestickan. Den fortsätter upp i motorn. Denna kanal var helt igengeggad med en konstigt luktande sörja. När jag försöker rensa, med en skruvmejsel droppar det vatten och kommer mer sörja. Vad har denna kanal för funktion? Kan det påverka oljetrycket om den är igensatt?
#1255661
Den lilla kanalen är returen till tråget från vevhusventilationens oljefälla. Det är en svart plastburk som sitter ovanför där. Och är det igensatt i kanaler och kanske även fällan så påverkar det oljetrycket.
#1255711
Tack för svaret. Hade konstaterat det själv. Vad kan det bero på att det kommer vatten när jag rensar underifrån? Bilen tar lite kylväska. Är det topplockspackningen då? Finns lite gegga under oljepåfyllningslocket
#1255769
Det finns ingen anledning att tro annat än kondens, om inte oljan i tråget var helt grå.
Vevhusventilationen är utsatt för fukt, så den kan tom frysa om det vill sig illa.

Det är ju där den ventilerar ut, och har det beckat igen stannar det kvar.

Om detta har med oljetycket eller ej är frågan....
Kan inte riktigt se hur det skulle påverka oljetycket, men jag har fått berättat om fall där det varit så....
#1255803
Oljetrycksproblemet berodde nog på en O-ring som såg ut som ett ess (deformerad). Oljefällan var full med samma gegga. Har försökt rensa ur den genom att hälla i spillolja och skaka om. Fungerar men måste nog göras flera gånger. Kan lacknafta funka att skölja ur med? Jag är lite kort på pengar så allt måste bli så ekonomiskt som möjligt.
Hur gör ni för ta bort resterna av det gamla packningslimmet, eller är det bara att skrapa bort det som går, lägga på nytt och sätta ihop?
av v16v
#1255830
Sätt diskmaskinspulver och kokande vatten i fällan så blir den ren invändigt, plugga alla hålen utom en som du fyller pulver och vatten ifrån.
Fick göra några gånger innan den var helt ren, gjorde samma procedur med slangarna också.
#1255885
Använde lacknafta för att skölja ur fällan. Verkar som att det gjorde jobbet. Ville inte hälla i vatten eftersom det blir svårt att få torrt på rimlig tid. Tror inte att den lilla skvätt lacknafta som är kvar gör nån skada.
Tack för all hjälp 😀
#1256021
Hur ska vakuumslangarna som sitter bakom luftfilterkåpan sitta? Det finns två nipplar I samma dimension ovanför varandra. Den nedre är svart och den övre är i mässing. Jag har satt den vita slangen, som går från grenröret, som har en mässingsnippel, på den övre nippeln, vilket verkade logiskt eftersom den också är i mässing. Den nedre har jag kopplat slangen som går in i nedre delen av luftfilterburken på. Är det rätt?
#1256144
Allting är monterat efter fem dagars skruvning. När vi startade bilen gick den igång men tålde ingen gas och dog efter ett tag. Tänder till men går inte att starta. Verkar vara sur.
Misstänker att det är en vakuumslang. Dom mindre som går från insuget ser lite slitna ut. Finns de nåt annat som man kan ha missat?

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]