Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Heppes90
#1255483
Hej har en V70 00a som snart ska besiktas vill åtgärda så många fel jag vet innan bess.
Det är så att framvagnen är väldigt svajig och gungar på ett obehagligt sätt, har kollat stötdämparna verkar vara i ok skick då bilen slutar gunga direkt. Vad kan det vara kan det ha nått med att spindelleder på båda sidor är kassa?
av MickeM
#1255594
länkarmsbussningar, hjulinställning, styrleder, spindelleden, brusten fjäder trötta stötdämpare, osv osv..

Men just gungande upp och ner är stötdämparna.
Vinglig/svajig i sidledd är hjulinställning, lederna, länkarmsbussningar, brusten fjäder eller däcken.

Att gunga på bilen för att känna på stötdämparenz skick är mycket otillförlitligt.
Alla bussningar mm bromsar upp den ändå.
av LOB
#1255618
Du har väl orginal stötdämpare, 20 år gamla. Byt ut dem. Bilen kommer upplevas som ny. Mekster.se har kompletta fjäderben för 1400 kr. Tar en halvtimme att byta per sida.
av Rådlös
#1255633
Har dagens bilar krängningshämmare? Jag hade en 245 där en fästskruv till krängningshämmaren gick av. Den bilen var tämligen svajig.

Detta var en leasingbil. Jag lämnade in den på verkstad och berättade att bulten hade gått av.
"Näääe, det är inte möjligt!" sa kundmottagaren.
Jo, jag har kollat, svarade jag. Nåja vi tar in den så får vi se vad det är, sa kundmottagaren då."

När jag hämtade bilen fick jag veta att dom hade naturligtvis bytt den brustna och för säkerhets skull, även den andra som var hel också!
av Leopold
#1255635
Haha... jo en enkel torsionsstav brukar det realiseras som denna krängningshämmare. Ska nog mycket till innan det är kass men vem vet.

Fräscha stötdämpare ska inte underskattas och det är f.ö något jag starkt överväger även på min kärra (S80N) med ynka 15k mil bara.

Annars är det en klassiker på åtminstone denna nyare modellserie 2007 och framåt att dåliga främre bakaxelbussningar kan producera "ormigt" beteende på vägen. kanske värt att kolla?
av MickeM
#1255687
Bakvagnsbussningar är ett sorgligt kapitel på S/V70I också.

Även på V70II som sagt. (2008-)
Men ovanligt på V70N (2001-2007)

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]